Cannellini boontjes met tomatensaus. Ideaal (en lekker) voor als je wilt afvallen

Cannellini boontjes met tomatensaus
Cannellini boontjes met tomatensaus. Ideaal (en lekker) voor als je wilt afvallen

Het is een klassieke afslanktruc: je vervangt koolhydraten door groenten. Zo kent iedereen inmiddels ‘courgetti’: spaghetti van courgettes. In plaats van pasta eet je groenten en daarmee bespaar je op koolhydraten. Maar de bereiding van courgetti en andere soortgelijke plantaardige varianten op spaghetti kost tijd en je hebt er een spiraalgroentensnijder voor nodig. Een veel gemakkelijker alternatief – en minstens even lekker – zijn cannellini boontjes.

Deze witte kleine boontjes uit de Toscaanse keuken smaken overheerlijk en vormen een perfect alternatief voor je spaghetti. Serveer de boontjes maar eens met een klassieke tomatensaus. Het mogen dan wel geen sliertjes zijn (zie het als vervanging van korte pastasoorten) maar je zult je spaghetti/pasta geen moment missen. Behalve lekker is dit recept gezond en caloriearm. Vergelijk de voedingswaarden maar eens!

Cannellini boontjes uit blik:

Energie (kJ) 383
Energie (kcal) 91
Vetten 1
Koolhydraten 10,4
Waarvan suikers 0,6
Voedingsvezels 7,0
Eiwitten 6,6

Spaghetti, onbereid:

Energie (kJ) 1506
Energie (kcal) 359
Vetten 3,0
Koolhydraten 67
Waarvan suikers 3,7
Voedingsvezels 3,4
Eiwitten 13,5

En dan nu de ingrediënten en bereiding. Wij ontdekten dit recept in Italië waar je overal cannellini boontjes kunt kopen. Tegenwoordig vind je ze overigens ook bij ons gewoon in de supermarkt. Dus wat let je nog. Nu proberen!

Ingrediënten

  • 1 Blik cannellini boontjes
  • Verse tomaten
  • Verse laurierblaadjes
  • Verse salieblaadjes
  • Knoflook
  • Extravergine olijfolie
  • Zout
  • Eventueel vers gemalen Parmezaanse kaas

Bereiding

Cannellini boontjes met tomatensaus
Cannellini boontjes met tomatensaus. Ideaal (en lekker) voor als je wilt afvallen

Pel de knoflook en hak de teentjes (het teentje) fijn. Was de tomaten en snijd ze in grove stukken. Verhit de olijfolie in een koekenpan, fruit de knoflook erin en voeg de laurier- en salieblaadjes (in z’n geheel) toe. Doe dan de boontjes en tomaten erbij en laat het geheel circa 40 minuten sudderen. Breng het gerecht op smaak met wat zout.

Je kunt deze cannelliniboontjes met tomatensaus, net zoals een pastaschotel, met Parmezaanse kaas serveren.

Buon appetito!

 

Vind je dit artikel leuk? Laten we dan contact houden. Voeg ADVERSUS toe aan je favorieten. Druk op CRTL en D op je toetsenbord. We hopen je snel weer terug te zien! :-)

 
 
Dit vind je vast ook interessant