De nieuwe Mercedes-AMG GT R: ontwikkeld in de ‘Groene Hel’

Mercedes-AMG GT R
Mercedes-AMG GT R

Rechtstreeks van het meest veeleisende circuit ter wereld naar de openbare weg: nooit eerder heeft Mercedes-AMG zoveel technologie uit de autosport in een productiemodel gestopt als bij de nieuwe AMG GT R. De transaxleconstructie met frontmiddenmotor, de V8-biturbomotor en een vermogen van 430 kW/585 pk, het ingrijpend gewijzigde onderstel, de nieuwe aerodynamica en de doordachte lichtgewicht constructie vormden de basiselementen voor een uitgesproken dynamische rijervaring. Zelfs van veraf laat de exclusieve lakkleur ‘AMG green hell magno’ geen enkele twijfel bestaan over de herkomst van de sportwagen, die het grootste deel van de ontwikkelingsfase doorbracht in de ‘Groene Hel’: de roemruchte Nürburgring.


Ontvang de nieuwsbrief van ADVERSUS in je mailbox. Klik hier om je in te schrijven.

Bredere spatschermen voor en achter maken een grotere spoorbreedte voor optimale grip en nog hogere bochtensnelheden mogelijk. De nieuwe voorskirt met actieve elementen, de grote achtervleugel en de nieuwe achterskirt met dubbele diffusor dragen bij tot een betere aerodynamica en optimale grip. De lichtgewicht gesmede velgen, standaard voorzien van racebanden, zijn eveneens uitgevoerd met het oog op maximale rijdynamiek.

Dat geldt ook voor andere noviteiten, zoals de actieve achterwielbesturing, de negenvoudig verstelbare tractiecontrole en de verstelbare veer/schokdemperunits met extra elektronische regeling.

Daarnaast onderstreept de nieuwe AMG Panamericana-grille de unieke positie van de AMG GT R. Zijn karakteristieke ontwerp met verticale lamellen was voor het eerst te zien op de Mercedes-AMG GT3 klantensport-raceauto’s en wordt nu voor het eerst toegepast op een AMG-productiemodel. De Mercedes-AMG GT R beleeft op 24 juni 2016 zijn wereldpremière in de Mercedes-Benz World, gehuisvest op een van de meest traditierijke circuits in Groot-Brittannië: Brooklands. De verkoop start eind 2016, de levering in Europa begint in het voorjaar van 2017.

De derde telg in de AMG GT-familie is het nieuwe vlaggenschip van het AMG-programma. Voorzien van innovatieve technologie werd de AMG GT R ontworpen met het gebruik op het circuit als een belangrijke drijfveer. De ontwikkelingsfase was voor een groot deel gebaseerd op de ervaringen uit de autosport, opgedaan in de klantensport-activiteiten met de AMG GT3 en de deelname aan de toerwagenserie DTM. Waarden als een acceleratie van 0-100 km/h in 3,6 seconden en een topsnelheid van 318 km/h zorgen in combinatie met de uitstekende rijdynamiek zonder enige twijfel voor extreem snelle rondetijden op de circuits. Met de nieuwe exclusieve lakkleur ‘AMG green hell magno’ wordt al een visuele verbinding zichtbaar met de ‘Groene Hel’, zoals de legendarische ‘Nordschleife’ van de Nürburgring wordt genoemd. Dit onderstreept nog eens de wortels die de auto op het circuit heeft.

De uitstekende prestaties op het circuit zijn mede te danken aan de doordachte lichtgewicht constructie, waarbij gebruik is gemaakt van aluminium en carbon, specifieke versterkingen in de carrosserie, de sterkere V8-biturbomotor met de speciaal aangepaste zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling, de innovatieve aerodynamica met actieve elementen en het nieuwe onderstel met actieve achterwielbesturing en uniball-verbindingen.

Het concept met frontmiddenmotor en transmissie in transaxleconstructie op de achteras, een beproefd kenmerk van de AMG GT en AMG GT S, zorgt voor optimale gewichtsverdeling met 52,7 procent op de achter- en 47,3 procent op de vooras. In combinatie met het lage zwaartepunt van de auto leidt dit tot een grote wendbaarheid en hoge bochtsnelheden. Met een pk-/gewichtsverhouding van 2,66 kg per pk is de Mercedes-AMG GT R toonaangevend in zijn klasse.

Nauwe samenwerking tussen design- en aerodynamicaspecialisten
Tijdens de ontwikkelingsfase van de nieuwe AMG GT R werkten aerodynamicaspecialisten en vormgevers intensiever dan ooit tevoren samen. De AMG-designtaal met ‘dynamic presence’ als kenmerk vormt de basis voor de als geheel duidelijk expressievere verschijning en het zeer specifieke uiterlijk van de auto. ‘Form follows function, and function supports form’: alle elementen hebben een technisch nut en dragen als zodanig bij tot de verbeterde rijdynamiek, terwijl de aerodynamicaspecialisten de wensen van de designers waargemaakt hebben. Deze samenwerking leidde zelfs tot een innovatie waarvoor inmiddels patent is aangevraagd.

Naast de krachtige uitstraling van de carrosserie en de elementen die afkomstig zijn uit de autosport, trekt ook de nieuwe AMG Panamericana-grille meteen de aandacht. Dit unieke element komt eveneens uit de autosport en wordt in de AMG GT R voor het eerst in de serieproductie toegepast. Vijftien verchroomde verticale lamellen verwijzen optisch naar de nieuwe AMG GT3-raceauto. De basis van de nieuwe grille dateert van de Mercedes-Benz 300 SL, waarmee in 1952 de beroemde Panamericana-straatrace in Mexico gewonnen werd.

Zelfs stilstaand spat de dynamiek eraf: het front
Het lage front en de schuin voorwaarts aflopende grille zorgen voor een ‘shark nose’-karakter, waarmee de auto optisch lager lijkt. Tegelijkertijd wordt dankzij deze vorm het drukpunt van de auto verlaagd, waardoor de stroming van de koellucht en de aerodynamische prestaties verbeterd worden.
Het meer V- en pijlvormige front draagt ook bij tot een dynamischer uitstraling, waardoor het lijkt alsof de AMG GT R vooruit gaat, zelfs wanneer de auto stil staat. De voorbumper heeft een compleet nieuw ‘jet-wing design’ als doorontwikkeling van de A-wing, waardoor hij breder lijkt en steviger op de weg lijkt te staan. De grote luchtinlaten aan weerszijden van de voorskirt doen denken aan motoren van straalvliegtuigen. Ze zorgen ervoor dat aan de grotere behoefte aan koellucht voor de aandrijflijn van de AMG GT R wordt voldaan. Voor dit doel zijn er twee aerodynamische dwarsvinnen in plaats van roosters aangebracht, waardoor de luchtstroom zonder verliezen naar de radiateurs wordt geleid.

De brede frontsplitter vermindert de opwaartse kracht op de vooras. Extra Air Curtains aan de buitenkant van de voorbumper zorgen voor een rustiger luchtstroom, wat de Cw-waarde van de AMG GT R verbetert. Dankzij de nauwe verticale openingen leiden de Air Curtains de lucht ook specifiek naar de wielkasten, waardoor de stroming in dit gebied wordt geoptimaliseerd. Om een ideale doorstroming van de lucht in de dubbele radiateurs van de wielkasten te realiseren, is de AMG GT R bovendien uitgevoerd met een nieuwe en unieke bekleding van de wielkasten met speciale koelsleuven.

Volledig nieuw actief aerodynamisch profiel in de bodemplaat
Een specifiek technisch kenmerk is het volledig nieuwe actieve aerodynamische profiel, dat vrijwel onzichtbaar in de bodemplaat voor de moor is ondergebracht. Bij een snelheid van 80 km/h in de RACE-modus klapt dit onderdeel van carbon, dat slechts zo’n 2 kilogram weegt, automatisch ongeveer 40 millimeter naar beneden, waardoor het verloop van de luchtstroom aanzienlijk wordt gewijzigd. Dit proces leidt tot wat het ‘venturi-effect’ genoemd wordt: hierdoor wordt de auto als het ware extra aan het wegdek ‘gezogen’, waarmee de opwaartse kracht op de vooras bij 250 km/h met zo’n 40 kilogram verminderd wordt.

Dat is merkbaar aan de besturing van de AMG GT R, die bij het nemen van bochten op hoge snelheid nog nauwkeuriger wordt. Ook de stabiliteit wordt beter. In het bijzonder bij snel genomen bochten en bij grote dwarskrachten reageert de AMG GT R veel wendbaarder met een duidelijke terugkoppeling via het stuurwiel, terwijl de auto onder alle omstandigheden gemakkelijk beheersbaar blijft. Bovendien wordt de luchtweerstand verbeterd, zodat de neerwaartse druk op de achteras onveranderd groot blijft.

Wanneer het elektronisch geregelde profiel is uitgeklapt, gaat de uitstroomopening van de radiateur aan de voorzijde open, waardoor de lucht in de richting van de dubbele diffusor aan de achterzijde geleid wordt. Deze profiteert daarmee ook van de optimale luchtstroming, waardoor de achteras stabieler blijft en het temperatuurniveau van de ‘hot spots’ aan de achterzijde verlaagd wordt. Tegelijkertijd zorgt het aerodynamicapakket voor verbeterde remwerking, omdat er meer koele lucht gericht naar de wielen geleid wordt. Om beschadigingen te voorkomen is het onderdeel voorzien van een verende bevestiging en kan daardoor bij oneffenheden probleemloos omhoog veren.

Lamellen sturen de luchtstroom: het actieve luchtgeleidingssysteem
Een andere technische highlight waardoor de aerodynamica van de AMG GT R wordt verbeterd, is het actieve luchtgeleidingssysteem. Dit systeem bestaat uit verticale lamellen, die in het onderste gedeelte direct achter het front geplaatst zijn. Deze lamellen worden elektronisch geregeld en kunnen binnen ongeveer een seconde met behulp van een elektromotor geopend of gesloten worden om de stroming van de lucht en daarmee de aerodynamica te verbeteren.

Normaal gesproken zijn de lamellen gesloten, ook op topsnelheid, gedurende het remmen en bij het snel nemen van bochten. Deze toestand zorgt voor een lagere luchtweerstand en maakt het mogelijk om de lucht onder de bodemplaat te laten doorstromen, zodat de opwaartse kracht op de vooras verder wordt verminderd. Alleen wanneer vastgelegde componenten een bepaalde temperatuur hebben bereikt, waardoor er meer koellucht nodig is, gaan de lamellen open, zodat de maximaal mogelijke hoeveelheid koellucht naar de warmtewisselaars kan stromen. Dat vergt een zeer intelligente en snelle regeling.

Het aerodynamische totaalconcept van de AMG GT R zorgt voor een optimale balans tussen opwaartse kracht en neerwaartse druk onder alle rijomstandigheden. In vergelijking met de AMG GT is de luchtweerstand bovendien gunstiger.

Krachtig en langgerekt: de flanken
De voorspatschermen, gemaakt van superlicht carbon, maken de AMG GT R aan de voorzijde 46 mm breder en bieden zo plaats aan de grotere spoorbreedte en de grote velgen en banden. De krachtig gevormde spatschermen geven ook een dynamische indruk in lengterichting. Een ander specifiek kenmerk is het speciale embleem op de spatschermen met een vin en een grote luchtuitlaat, waardoor de warmte vanuit het motorcompartiment kan ontsnappen. De vin is geperforeerd en voorzien van het AMG-diamantlogo.

De nieuwe, als optie leverbare gesmede AMG Performance-velgen in matzwart versterken ook het zijaanzicht. De zeer lichte tienspaaks velgen zijn exclusief voorbehouden aan de AMG GT R en voorzien van een laagbed-velg, een gefreesde groef en twee glansgedraaide velgranden met onderling afwijkende breedte. Voor zijn de velgen uitgevoerd in de maat 10,0 J x 19 ET 56, achter in de maat 12,0 J x 20 ET 52. De lichtgewicht constructie van de velgen biedt een drietal voordelen: niet alleen het totaalgewicht is lager, maar ook de rollende massa en het onafgeveerd gewicht.

De velgen bieden een goed zicht op de remklauwen die exclusief voor de AMG GT R in geel zijn uitgevoerd. Dankzij nieuwe dorpelverbreders lijkt het alsof de auto nog lager ligt, waarbij hoogglanzend zwarte inzetstukken voor een individueel accent zorgen. Dat geldt ook voor de hoogglanzend zwarte buitenspiegels.

De AMG GT R wordt standaard geleverd met een dak van hoogwaardig carbon dat de contrasterende uitstraling van de auto versterkt.

Nadruk op breedte en optimale aerodynamica: de achterzijde
De achterzijde biedt eveneens talrijke doordachte innovaties: door de nieuwe aluminium zijwanden wordt de AMG GT R aan de achterzijde in totaal 57 millimeter breder, waardoor er ruimte is voor de grotere 20 inch velgen en de grotere spoorbreedte. Beide elementen verbeteren de tractie en maken hogere bochtsnelheden mogelijk.

De bredere achterzijde met grote koelopeningen aan weerszijden zorgt net als de dubbele diffusor voor een betere luchtstroming aan de achterzijde. De warmte-afstraling van de dempers aan de achterzijde is geoptimaliseerd, doordat de warme lucht tijdens het rijden door de dubbele diffusor geleid wordt.

Een kleine luchtuitlaat bevindt zich tussen de achterlichten. Hierdoor kan extra warme lucht van de demper aan de achterzijde ontsnappen. Het grote, centraal in de achterskirt geplaatste uitlaatsierstuk met spijl in het midden is een ander onderscheidend kenmerk van de AMG GT R. Deze wordt geflankeerd door twee andere, zwarte uitlaatsierstukken die zich aan de linker- en rechterkant in de diffusor bevinden.

De grote achterspoiler is vast op de achterklep bevestigd en vergroot de neerwaartse druk op de achteras. De steunen van de spoiler zijn uitgevoerd in carrosseriekleur, terwijl het blad hoogglanzend zwart gelakt is. Afhankelijk van het gebruik van de auto of de toestand van het circuit waarop wordt gereden, kan de hoek waaronder het spoilerblad is geplaatst handmatig worden versteld. Ook dit is een techniek die ook in de autosport wordt toegepast.

Het resultaat: al deze aerodynamische maatregelen samen verhogen het wegcontact bij topsnelheid met 155 kilogram in vergelijking met de AMG GT. Daarmee biedt de nieuwe AMG GT R maximale grip, een perfect rijgedrag en een krachtig design dat de aerodynamische functies op harmonische wijze integreert. En alsof dat nog niet alles is: ondanks zijn grotere motorvermogen, grotere breedte, forsere velgen, grotere achterspoiler, meer behoefte aan koellucht en meer neerwaartse druk is de luchtweerstand (Cw-waarde) van de AMG GT R lager dan die van de AMG GT.

Individuele afstelling: AMG veer-/demperunits
De wielophanging van het nieuwe high-performance sportmodel van AMG is ook systematisch ontworpen voor gebruik op het circuit. Draagarmen, verbindingen en wieldragers op de voor- en de achteras zijn volledig gemaakt van gesmeed aluminium, om zo de ongeveerde massa te verminderen. Het concept met dubbele draagarmen houdt het wiel stevig op zijn plaats met minimale elastische bewegingen. De grote camber- en spoorstijfheid maakt hoge bochtsnelheden mogelijk en geeft de bestuurder ook een zo goed mogelijk gevoel voor het wegdek bij hoge bochtsnelheden.
De sferische uniball-lagers van de onderste draagarmen aan de achteras zijn ook geïnspireerd op de autosport. Deze zijn veel beter bestand tegen slijtage dan lagerbussen en hebben door hun constructie geen speling, waardoor camber en caster ook bij hoge belastingen constant blijven. Hierdoor laat de AMG GT R zich nog preciezer besturen.

De achteras is bovendien voorzien van een dikkere buisvormige anti-roll bar. Deze is aangepast voor de verhoogde rijdynamiek van de AMG GT R en is met het oog op gewichtsbesparing uitgevoerd als holle buis.

Het nieuwe AMG-onderstel is speciaal voor de AMG GT R ontworpen. Net als in de professionele autosport kunnen rijders hun persoonlijke afstelling kiezen, waarbij de voorspanning van de veren traploos met de hand verstelbaar is. Dat maakt het mogelijk om duik- en rolbewegingen, maar ook de grip van de auto gericht te beïnvloeden om zo aan de persoonlijke wensen of de specifieke situatie op het circuit te voldoen.

Het onderstel is gecombineerd met de traploze, adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL. Dit systeem wordt elektronisch geregeld en past de demping van elk wiel automatisch aan de rijsituatie, de snelheid en de toestand van het wegdek aan. De dempingskarakteristiek wordt snel en nauwkeurig aangepast met behulp van twee kleppen voor de trek- en drukspanning in de schokdempers. Een hardere demping, bijvoorbeeld bij het nemen van bochten of tijdens het remmen, vermindert de rolbeweging van de auto. De constante aanpassing van de demping aan de gereden snelheid zorgt ook voor optimaal wegcontact, zelfs bij hoge snelheden, en draagt daarmee bij tot meer veiligheid.

Met een druk op de knop in de AMG DRIVE UNIT of via de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder de adaptief verstelbare demping aanpassen. Er zijn vijf verschillende standen: ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport Plus’, ‘Individual’ en ‘RACE’.

Tot de overige aanpassingen aan het onderstel behoren de grotere spoorbreedte voor en achter en de standaard gemonteerde Michelin Pilot Sport Cup 2-banden in de maat 275/35 ZR 19 voor en 325/30 ZR 20 achter. Deze racebanden, goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg, maken snellere rondetijden en een tot 50 procent langere levensduur op het circuit mogelijk.

Wendbaarheid en stabiliteit: de actieve achterasbesturing
De nieuwe AMG GT R reageert nog beter op commando’s via het stuurwiel dankzij de standaard actieve achterasbesturing, die voor het eerst op een Mercedes-AMG-model wordt geleverd. Dit systeem biedt een ideale combinatie van wendbaarheid en stabiliteit; twee kenmerken die normaal gesproken lijnrecht tegenover elkaar staan.

Twee stuur-actuatoren zijn bij de AMG GT R in de plaats gekomen van de traditionele spoorstangen op de achteras. Het hart van het systeem zijn twee elektromechanische actuatoren (elektromotoren met spindelaandrijving), die niet mechanisch aan het stuurwiel zijn gekoppeld. Dit ‘by wire’-systeem verstelt elektronisch de achterwielen binnen een vooraf vastgesteld kenveld. De maximale verandering van de spoorhoek van de achterwielen van de AMG GT R bedraagt 1,5 graden.

Tot snelheden van 100 km/h sturen de achterwielen in tegengestelde richting ten opzichte van de voorwielen, waardoor de wielbasis virtueel wordt verkort. Het voordeel: hierdoor wordt de AMG GT R veel wendbaarder bij het insturen van bochten, waardoor de auto nog meer rijplezier biedt, terwijl het sturen minder inspannend wordt. Dit geldt in het bijzonder op smalle en bochtige wegen, smalle circuits met veel richtingswisselingen en bij slaloms. Andere voordelen zijn gemakkelijker manoeuvreren en een kleinere draaicirkel in dagelijkse rijsituaties, bijvoorbeeld bij het keren of in- en uitparkeren.

Wanneer de snelheid van de AMG GT R de 100 km/h overschrijdt, zorgt het systeem ervoor dat de achterwielen in dezelfde richting van de voorwielen sturen, waardoor de wielbasis virtueel wordt verlengd en de stabiliteit van de auto verbetert. Tegelijkertijd wordt de dwarskracht op de achterwielen bij verandering van richting veel sneller opgebouwd, wat de reactie op de bewegingen van het stuurwiel versnelt. Bestuurders merken ook dat de AMG GT R volop grip op de achterwielen en stabiliteit bij snelle richtingsveranderingen biedt, zonder het wat ‘losse’ gevoel in de achteras dat anders zou optreden.

Het standaard drietraps ESP® met de standen ‘ESP ON’, ‘ESP SPORT Handling Mode’ en ‘ESP OFF’ werkt in perfecte harmonie met het sperdifferentieel en is optimaal afgesteld voor de uitstekende rijdynamiek van de AMG GT R. De programmering van de EPS OFF-stand is overgenomen van de AMG GT3.

Grip tot de negende macht: de AMG TRACTION CONTROL
In de stand ‘ESP OFF’ stelt een andere innovatie de bestuurder in staat om het rijgedrag van de AMG GT R nog verder te beïnvloeden. Ook de nieuwe AMG TRACTION CONTROL is rechtstreeks afkomstig uit de autosport. Het stelt bestuurders in staat om de toegestane slip van de aangedreven achteras in negen trappen te selecteren. Net als bij de huidige AMG GT3 isoleert dit systeem de grip van de aangedreven wielen, zonder hierbij de stabilisatie die het ESP® biedt, te beïnvloeden. Voor dit doel zijn aparte kenvelden in de programmering van de elektronica van de auto opgenomen.

De bediening vindt plaats met behulp van een speciale draaiknop, die zich onder de luchtuitstroomopeningen in de middenconsole bevindt. Afhankelijk van de gekozen stand laat het systeem in meerdere of mindere mate het doordraaien van de achterwielen toe, iets dat bij wisselende omstandigheden van het wegdek zeer prettig is. Stand 1 is bedoeld voor het rijden op natte ondergrond met een grote veiligheidsmarge. Stand 9 laat maximaal doordraaien van de achterwielen toe. Oplichtende leds rondom de draaiknop geven de gekozen stand aan. Ook deze weergave vindt zijn oorsprong in de autosport. Daarnaast wordt de gekozen stand weergegeven op het centrale display van het combi-instrument.

De AMG-ontwikkeling biedt een belangrijk voordeel ten opzichte van gebruikelijke systemen: het werkt anticiperend met behulp van een virtuele µ(mu)-simulator en andere gegevens, die door een computer binnen fracties van een seconde worden verwerkt. Het maximaal toegestane doordraaien van de achterwielen wordt op basis van de gekozen stand van de AMG TRACTION CONTROL berekend. Wanneer de wielen bij het optrekken dit niveau bereiken, regelt de tractiecontrole het motorvermogen zodanig dat dit niveau niet wordt overschreden en dat het accelereren met het gekozen slipniveau kan worden voortgezet. Het effect van het elektronische sperdifferentieel wordt ook meegenomen bij het bepalen van de kracht van de ingreep. Daardoor vindt de regeling zonder vertraging plaats, waardoor het rijplezier vergroot en de performance verbeterd wordt.

De bestuurder krijgt ondersteuning bij een van de moeilijkste aspecten van het autorijden, namelijk het bepalen van de optimale trekkracht van de motor en de optimale vergroting van het koppel bij het accelereren vanuit een bocht. Bestuurders krijgen daarbij zoveel grip als ze willen en gekozen hebben. Het exact gedoseerde motorvermogen bij het accelereren vanuit bochten is een van de belangrijkste criteria bij het zetten van een snelle rondetijd.

Elektronisch geregeld: achterassperdifferentieel
De AMG GT R is standaard voorzien van een elektronisch geregeld achterassperdifferentieel, dat is ondergebracht in de compacte behuizing van de transmissie. Zijn gevoelige en snelle regeling brengt de grenzen van de fysica bij het rijden op een tot nu toe ongekend niveau. Niet alleen wordt de grip van de aangedreven wielen vergroot, ook wordt de bochtsnelheid op de limiet hoger. Het systeem werkt met een variabel sperrend effect in trek- en drukstand en is perfect aangepast op de verschillende rijomstandigheden en de veranderende grip van het wegdek.

Variabele overbrenging: de snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachting
De snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachting is uitgevoerd met een variabele stuuroverbrenging, waarmee de wendbaarheid en de handling van de auto bij lage snelheden worden verbeterd, terwijl de veiligheid bij het rijden op hoge snelheden onveranderd blijft. De stuurbekrachtiging verdient bijzondere aandacht: niet alleen reageert deze op de gereden snelheid, maar ook op de ondervonden dwarskrachten en de gekozen stand van de AMG DYNAMIC SELECT. Daarmee krijgt de bestuurder een perfect gevoel voor de auto dankzij de directe terugkoppeling vanaf het wegdek.

Ready to race: het interieurdesign
Om de bestuurder van de nieuwe AMG GT R ideale omstandigheden tijdens het rijden te bieden, is ook het interieur in hoge mate geïnspireerd door de autosport. Extreem lichte, handmatig verstelbare AMG-sportstoelen in nappaleder en microvezel DINAMICA behoren tot de standaarduitrusting. Zelfs bij extreme rijmanoeuvres bieden ze de nodige zijdelingse ondersteuning. Als alternatief kunnen zonder meerprijs de beproefde AMG Performance-stoelen als optie worden besteld. De als optie leverbare gele veiligheidsgordels, wijzerplaten met gele accenten, het AMG-interieurpakket pianolak en speciale bedieningselementen waaronder die voor de nieuwe AMG TRACTION CONTROL onderstrepen de unieke positie van de nieuwe AMG GT R.

Het breed uitziende dashboard doet denken aan een krachtige vleugel, waarmee de verwijzing naar de luchtvaart als thema bij het design wordt voortgezet. Vier als spotverlichting in het midden geplaatste luchtuitstroomopeningen en de individuele luchtuitstroomopeningen links en rechts aan de rand van het dashboard versterken deze indruk. Samen met de hoge taillelijn, de open uitgevoerde portieren en de dynamische middenconsole maakt dit de AMG GT R tot de ultieme rijmachine en integreert de bestuurder door de lage zitpositie perfect in de cockpit.

De markante middenconsole wekt door zijn vormgeving en authentieke materialen de indruk direct uit de autosport te komen. Het in het midden geplaatste vrijstaande centrale display springt is een blikvanger. De bedieningselementen van de AMG DRIVE UNIT laten ook zien dat er aandacht aan details is besteed: deze zijn als acht cilinders in V-vorm geplaatst, waarmee de hightech uitstraling van de middenconsole wordt versterkt.

Het nieuwe AMG-nightpakket interieur behoort eveneens tot de standaarduitrusting. Dankzij dit pakket zijn de stuurschakelpaddles, de ring in het stuurwiel, de instaplijsten en het dwarsstuk in de bagageruimte hoogglanzend zwart uitgevoerd, wat in combinatie met het standaard AMG-interieurpakket pianolak het sportieve karakter verder versterkt. Als optie kunnen klanten ook kiezen voor sierdelen in matzwart carbon.

Rijkere uitrusting, minder gewicht: AMG Lightweight Performance
Gewicht is een belangrijke factor die de prestaties van een sportwagen beïnvloedt. Mercedes-AMG maakt gebruik van een doordachte materiaalmix voor de structuur van de AMG GT R: verschillende soorten aluminiumlegeringen voor het chassis en de carrosserie, staal voor de achterklep en magnesium voor het front. Dit extreem lichte element aan de voorzijde vermindert de massatraagheid voor de vooras en verbetert daarmee de wendbaarheid van de auto.

Het spaceframe met geoptimaliseerd gewicht is opgebouwd uit gespuitgiete en geëxtrudeerde aluminium delen. De hoge buig- en trekstijfheid van de gehele constructie maakt het absorberen en geleiden van extreme langs- en dwarskrachten vanuit de aandrijflijn en het onderstel mogelijk. Zo wordt ongewenste elasticiteit verminderd, zodat de auto nauwkeurig en direct reageert. Het resultaat: de bestuurder ervaart een sportwagen met maximale dynamiek die met een uitstekende nauwkeurigheid reageert.

Materialen uit de autosport
Een reeks van andere maatregelen in het kader van de AMG Lightweight Performance-strategie dragen eveneens tot een verdere vermindering van het gewicht bij. Hierbij speelt een reeks van componenten een rol. Het gebruik van carbon, een lichtgewicht en stevig materiaal uit de autosport, helpt bij het realiseren van de ambitieuze doelstellingen. Carbon is het materiaal dat onder meer werd gekozen voor de voorspatschermen, het dak en de ‘torque tube’ (tussenas), die de verbinding vormt tussen motor en transmissie.

Met een gewicht van slechts 13,9 kilogram is deze carbon ‘torque tube’ (tussenas) zo’n 40 procent lichter dan zijn ook al geoptimaliseerde tegenhanger in de AMG GT. Als dragend onderdeel van de transaxle-aandrijflijn vormt hij de verbinding tussen motor en transmissie met een extreme buig- en trekstijfheid. Dit onderdeel vormt een zeer directe verbinding in de aandrijflijn, die de rijdynamiek ten goede komt en ook een rol speelt in de uitgebalanceerde gewichtsverdeling van de auto.
Meer gewichtsvoordeel komt van de standaard gemonteerde gesmede velgen, de uitlaatdemper in titanium en minder gebruik van materiaal voor de geluidsisolatie. Als geheel is de nieuwe AMG GT R 15 kilogram lichter dan de AMG GT S, ondanks dat hij veel meer technische elementen als de grote achterspoiler, de achterasbesturing, de actieve aerodynamica en de verstevigingen van carrosserie en onderstel heeft.

Nieuw: tunnelkruis van carbon voor maximale trekstijfheid
De experts van AMG hebben dit nieuwe lichtgewicht component ontworpen met het oog op gewichtsbesparing, gepaard met een gelijktijdige vergroting van de trekstijfheid. Het nieuwe carbon tunnelkruis van de AMG GT R komt in de plaats van de drie afzonderlijke componenten van aluminium in de GT. Het kruis is gemonteerd onder het uitlaatsysteem en de ‘torque tube’ (tussenas).
Het versterkt de stijfheid van de carrosserie aanzienlijk om zo de grote torsiekrachten te kunnen opvangen, die tijdens het racen ontstaan. Hiertoe steunt het de beide kanten van de auto bij de tunnel voor de ‘torque tube’ (tussenas) nog beter tegen elkaar, waarmee de trekstijfheid met zo’n 7,5 procent wordt vergroot. Deze toename is vooral opmerkelijk, omdat zelfs de standaard AMG GT al een hoog niveau van torsiestijfheid bezit. Na de eerste paar meter ervaart de bestuurder al een extreem precieze rij-indruk, die zelfs bij extreme last tijdens het rijden op de limiet behouden blijft. Het feit dat de carrosserie van de auto minder beweegt, maakt het gemakkelijker om de AMG GT R onder moeilijke omstandigheden op het circuit, bijvoorbeeld in snelle bochten met veel oneffenheden, onder controle te houden en vermindert daardoor de benodigde inspanning achter het stuur.

Bovendien zorgen twee diagonale verbindingen in het motorcompartiment voor meer stijfheid aan de voorkant van de auto. Bij de AMG GT R zijn deze eveneens uitgevoerd in carbon, waarmee ten opzichte van staal een gewichtsbesparing van zo’n 50 procent kon worden gerealiseerd.
Intelligente mix van materialen: wielvangers van composietmateriaal

De AMG-specialisten op het gebied van lichtgewicht constructies kozen ook een intelligente materiaalmix voor de zogeheten wielvangers. Bij een ongeval helpen deze onderdelen om de voorwielen als onderdeel van de geplande kinematica naar de dwarsgeleiders te sturen en ze daar vast te drukken. De vangers van composietmateriaal zijn zo’n 50 procent lichter dan vergelijkbare onderdelen van staal. In vergelijking met koolstofvezel heeft een composietmateriaal het voordeel dat het duidelijk beter vervormbaar is, terwijl het materiaal stevig genoeg is.

Bestand tegen fading en constante prestaties: de remmen
Het high-performance composietremsysteem zorgt voor uitmuntende vertraging en is in hoge mate bestand tegen fading met zelfventilerende geperforeerde remschijven met een diameter van 390 millimeter op de voor- en 360 millimeter op de achterwielen. De remklauwen zijn geel gespoten.
Als optie is een high-performance keramisch remsysteem leverbaar. De voordelen zijn een gewichtsbesparing van 17 kilogram, een langer onderhoudsinterval en een nog betere bestandheid tegen fading dankzij de keramische remschijven met een diameter van 402 millimeter voor en 360 millimeter achter.

Meer vermogen, groter koppel, snellere reactie: de motor
Het hart van de nieuwe high-performance topsporter klopt krachtiger dan ooit tevoren: de 4-liter AMG-biturbomotor in de AMG GT R heeft een vermogen van 430 kW (585 pk), een toename van 55 kW (75 pk) ten opzichte van de vorige topmotor in de GT S. Het maximumkoppel van 700 Nm is beschikbaar tussen 1900 en 5500 t/min.

De toename van het vermogen kon onder meer worden gerealiseerd dankzij nieuwe turbocompressoren met gewijzigde compressiewerking, een kleinere aneroïdecapsule van de wastegate en een scherpere programmering van het motormanagement. De turbodruk nam toe van 1,2 bar in de AMG GT tot 1,35 bar. Daarnaast werden de uitlaatkanalen en de compressieverhouding geoptimaliseerd. Ook het volledige verbrandingsproces werd nog eens extra onder de loep genomen en aangepast.

In samenhang met genoemde wijzigingen werden ook het kenveld van het gaspedaal, de opbouw van de turbodruk en de parameters van de transmissie aangepast om ervoor te zorgen dat de motor nog spontaner reageert op lastwissels en dat er nog sneller kan worden geschakeld. Het vliegwiel is 0,7 kilogram lichter dan bij de AMG GT S, wat ook bijdraagt tot de dynamische indruk.
De 4-liter AMG-V8-motor is voorzien van de beproefde biturbocompressoren, die niet aan de buitenkant van de cilinderbank, maar binnenin de V-vorm zijn ingebouwd, een constructie die experts aanduiden als een ‘hot inside V’. De voordelen hiervan zijn een compact ontwerp van de motor, spontane reactie van de turbocompressoren en minder uitstoot van uitlaatgassen dankzij een geoptimaliseerde aanstroming van de katalysatoren, die dichtbij de motor zijn geplaatst. Dit basisprincipe van de nieuwe AMG-V8-motorenfamilie is voor de AMG GT R verder geoptimaliseerd, waardoor ook betere prestaties mogelijk worden. De maximale laaddruk bedraagt 1,35 bar, de turbocompressoren hebben een maximum toerental van 186.000 t/min.

Voor optimale prestaties, zelfs bij hoge buitentemperaturen, maakt Mercedes-AMG gebruik van indirecte lucht-naar-water-tussenkoeling. Met een geoptimaliseerde stroming van lucht en water hebben de tussenkoelers een aparte tweetraps waterkringloop met lage temperatuur. De eerste stap bestaat uit twee parallelle koelers in de linker en rechter wielkast. Samen met de grote radiateur aan de voorkant van de auto als tweede stap voor de koeling is dit systeem nog effectiever dan dat in de AMG GT S. De verderop in het systeem geplaatste watergekoelde tussenkoelers zorgen ervoor dat de laadlucht, samengedrukt en verwarmd door de turbocompressors, effectief wordt gekoeld, voordat deze de verbrandingskamers binnenkomt. Daarmee blijft de temperatuur ook bij volgas op een constant laag niveau. Een grote koeler voorin de auto zorgt voor een gecontroleerde koeling van het water dat in de lage-temperatuur-kringloop circuleert. De zeer korte route voor de geleiding van de laadlucht zorgt voor een snelle reactie.

De combinatie van een dubbele turbocompressor en directe brandstofinspuiting met straalgestuurde verbranding verhoogt de thermodynamische effectiviteit en de prestaties. Uitermate snelle en nauwkeurige piëzo-injectoren spuiten de brandstof onder hoge druk in de acht verbrandingskamers. Meervoudige inspuiting is beschikbaar indien nodig, waarmee een homogene mix van brandstof en lucht bereikt wordt. De toevoer van brandstof wordt elektronisch geregeld en is volledig variabel met een brandstofdruk tussen de 100 en 200 bar.

De krukkast is van aluminium en wordt met een closed-deck-ontwerp vervaardigd met behulp van zandgiettechniek. Dit zorgt voor extreme stevigheid, terwijl het gewicht zo laag mogelijk gehouden wordt. De constructie is bestand tegen hoge inspuitdruk van maximaal 140 bar.

De NANOSLIDE®-coating van de cilinderbussen wordt ook gebruikt in de Formule 1-motoren van MERCEDES AMG PETRONAS. Deze laag is veel harder dan de gebruikelijke gietijzeren bussen en is daarmee veel minder aan slijtage onderhevig. Bovendien zorgt deze coating voor minder wrijving, wat samen met de gesmede zuigers van aluminium helpt om de efficiëntie te vergroten.
Vier bovenliggende nokkenassen bedienen in totaal 34 kleppen. Verstelling van de nokkenassen aan de in- en uitlaatzijde zorgt voor een uitstekende reactie op het gaspedaal en optimaliseert de gascyclus voor elk bedrijfspunt.

De dry sump-smering zorgt voor toevoer van olie, zelfs bij grote dwarskrachten, en maakt het mogelijk om de motor lager in te bouwen, zodat het centraal zwaartepunt dichterbij het wegdek komt te liggen. Hierdoor zijn grotere dwarsversnellingen mogelijk.
De motor van de AMG GT R wordt ook met de hand gemaakt in de Motorenmanufaktur van de AMG-fabriek in Affalterbach volgens het principe ‘One Man – One Engine’.

Nog beter geschikt voor het circuit: transmissie met dubbele koppeling
De zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling, in transaxleconstructie gekoppeld aan de achteras, is ook intensief onder handen genomen door de ontwikkelaars van AMG, die de hardware en de software hebben aangepast om de transmissie nog beter geschikt te maken voor het circuit. De eerste versnelling van de zeventraps AMG SPEEDSHIFT DCT sporttransmissie heeft een langere overbrenging, terwijl de zevende versnelling en de eindoverbrenging korter zijn om de acceleratie als geheel dynamischer te maken en de motor spontaner te laten reageren op snelle bewegingen van het gaspedaal.

De beperkingen die tot dusver golden voor het schakelen en de reactietijden zijn een heel stuk opgerekt. De RACE START-functie is nu nog indrukwekkender dankzij het hogere starttoerental, de gevoeliger aandrijfslipregeling en de sportbanden die geschikt zijn voor het circuit. Daarnaast is de koeling van de transmissie aangepast aan de hogere eisen die de racerij stelt.
Bestuurders kunnen de AMG GT R aan hun persoonlijke voorkeuren aanpassen met behulp van de AMG DYNAMIC SELECT-schakelaar. Er zijn verschillende standen: ‘C’ (Comfort), ‘S’ (Sport), ‘S+’ (Sport Plus) en ‘I’ (Individual). De ‘RACE’-stand optimaliseert het schakelpatroon van de transmissie met dubbele koppeling voor het gebruik op het circuit: de kortste schakeltijden en een hoog-emotioneel motorgeluid zijn gegarandeerd. Door het indrukken van de aparte ‘M’-knop op de middenconsole kan de bestuurder ongeacht de gekozen rijstand de handgeschakelde transmissie activeren.

Comfort en wendbaarheid: de dynamische motor- en transmissiesteunen
Dynamische motor- en transmissiesteunen zijn ook standaard in de AMG GT R. De steunen van de motor en transmissie vervullen bij een transaxleconstructie een belangrijke rol: zachte steunen vergroten het comfort, omdat ze geluid en trillingen beter opvangen. Handling en wendbaarheid daarentegen profiteren van een steviger afstelling van de steunen.
Mercedes-AMG lost dit probleem van tegengestelde belangen op door het gebruik van dynamische steunen, die hun stevigheid constant en vrijwel onmiddellijk aanpassen aan de actuele rij-omstandigheden en handling. Deze taak wordt uitgevoerd door een speciale regeleenheid die de handlingsituaties door middel van CAN-gegevens herkent, is gekoppeld aan het elektronische achterassperdifferentieel en zo zorgt voor een optimaal uitgebalanceerde rijdynamiek. Bij het toepassen van deze technologie is AMG zelfs nog een stap verder gegaan, want de steunen van de motor en transmissie worden zelfs onafhankelijk van elkaar geregeld. Het voordeel van deze innovatieve oplossing is dat deze leidt tot een belangrijke extra verbetering van de nauwkeurigheid van het rijgedrag en dwarsdynamiek.

Puur geluid: het AMG Performance-sportuitlaat
De speciaal ontwikkelde uitlaat zorgt niet alleen voor echt racewagengeluid, het bespaart in vergelijking met de AMG GTS ook zo’n 6 kilogram gewicht dankzij het gebruik van titanium voor de uitlaatdemper en dunwandig rvs voor het voorste gedeelte van de uitlaat.
Met zijn speciale zeshoekige vorm benadrukt het forse uitlaatsierstuk, centraal geplaatst in de achterskirt, het sportieve karakter van de auto. Aan de linker en rechter zijkant in de diffusor bevinden zich nog eens twee eindpijpen. Van deze pijpen zijn de uitlaateindpijpen net als in de racerij omhuld met carbon, om de diffusor tegen de hoge temperaturen van de uitlaat te beschermen. Het uitlaatsysteem is standaard voorzien van twee traploos verstelbare uitlaatgaskleppen die het geluid van de AMG GT R direct beïnvloeden.
Afhankelijk van de gekozen AMG DRIVE SELECT-stand gaan de uitlaatgaskleppen open of dicht, hoewel ze met behulp van een aparte toets op de AMG DRIVE UNIT ook afzonderlijk te bedienen zijn. In de standen ‘Comfort’ en ‘Sport’ klinkt de lage toon die kenmerkend is voor een V8-motor, met het oog op comfort. In de standen ‘Sport Plus’ en ‘RACE’ daarentegen is de compositie van het geluid duidelijk emotioneler.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.