Mercedes-AMG C 43 4MATIC Cabriolet – open voor ultiem rijplezier

mercedes800
Mercedes-AMG onthult de eerste open variant van de nog jonge C-Klasse familie in de vorm van de nieuwe C 43 4MATIC Cabriolet. Net als de C 43 4MATIC Coupé beschikt de ‘all-season’ Cabriolet over de combinatie van een 270 kW/367 pk sterke 3,0-liter V6-biturbomotor, een snel reagerende 9G-TRONIC automatische transmissie en standaard AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving. Het plezier van open rijden voor vier personen wordt versterkt door de voor het merk bekende Driving Performance dankzij een speciaal onderstel met stijvere elastokinematica en drietraps verstelbare demping. Rijplezier gaat samen met een hoge efficiëntie aangezien de open variant van de Mercedes-AMG C 43 slechts 8,3 liter brandstof op 100 km verbruikt (NEDC gecombineerd).
Mercedes-AMG presenteert de twee modellen uit de C-Klasse Performance-familie op de Autosalon van Genève. Naast de C 43 4MATIC Coupé maakt daar nu ook de C 43 4MATIC Cabriolet van het sportwagen- en performancemerk uit Affalterbach zijn opwachting.
De 3,0-liter V6-biturbo in de nieuwe Cabriolet levert indrukwekkende prestaties dankzij een maximumvermogen van 270 kW/367 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h vergt 4,8 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. De sportieve rijprestaties zijn grotendeels te danken aan de standaard AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving waarbij de aandrijfkracht nadrukkelijk is georiënteerd op de achterwielen, een nieuw ontwikkelde vooras, stijvere elastokinematica en een zeer nauwkeurige besturing.
Technische gegevens
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Cabriolet
Motor
V6 biturbo
Cilinderinhoud
2.996 cc
Max. vermogen
270 kW/367 pk tussen 5.500-6.000 t/min
Max. koppel
520 Nm
tussen 2.000-4.200 t/min
Brandstofverbruik, NEDC gecombineerd
8,4-8,3 l/100 km
CO2-emissie
194-190 g/km
Acceleratie 0-100 km/h
4,8 sec.
Topsnelheid
250 km/h*
* Elektronisch begrensd
De highlights
  • 3,0-liter V6-biturbomotor met gewijzigd motormanagement, verhoogde turbodruk, betere prestaties en hoge toerentallen
  • 9G-TRONIC automatische transmissie met tussengasfunctie bij het terugschakelen en korte reactietijden in het rijprogramma ‘Sport Plus’
  • Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC waarbij het merendeel van het vermogen naar de achterwielen gaat in een verhouding van 31/69 procent (vooras/achteras)
  • AMG RIDE CONTROL-sportonderstel met drietraps adaptief verstelbare demping die kan worden ingeschakeld via een toets, afkomstig van de Mercedes‑AMG C 63
  • AMG DYNAMIC SELECT-schakelaar voor een dynamische, op de persoonlijke voorkeur af te stemmen rijbeleving met vijf rijprogramma’s en AMG-specifieke parameters
  • Drietraps elektronisch stabiliteitsprogramma ESP®
  • Vooras met nieuw ontwikkelde stuurfusees en elastokinematische aanpassingen die zijn overgenomen van de Mercedes-AMG C 63
  • Achteras met elastokinematica die is afgestemd op meer rijdynamiek
  • Groter remsysteem met inwendig geventileerde composietremschijven die aan de voorzijde geperforeerd zijn en een diameter hebben van 360 mm (achter 320 mm)
  • AMG-styling met specifieke voor- en achterskirt en specifieke uitlaatsierstukken
  • Diamond grille met pins in chroom en één lamel in hoogglanzend zwart
  • 18 inch vijfspaaks lichtmetalen AMG-velgen, hoogglanzend zwart en glansgedraaid
  • AMG-combi-instrument in finishvlagdesign met 280 km/h-schaalverdeling en AMG-hoofdmenu
  • Multifunctioneel sportstuur in leder, geperforeerd in het midden, met rode contrastsiernaden, aan de onderzijde afgevlakt
  • Bekleding in lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA zwart met sportdessin en rode contrastsiernaden
  • Volledig automatische all-season stoffen kap voor optimaal klimaatcomfort en een uitstekend laag geluidsniveau. De kap kan in slechts 20 seconden worden geopend of gesloten bij snelheden tot 50 km/h.
  • Optioneel is er ook een akoestische stoffen kap beschikbaar, voor een nog hoger klimaatcomfort en nog lagere geluidswaarden.
  • De bagageruimte is met een inhoud van 285 tot 360 liter ideaal voor langere trips.
AMG-specifiek: de 3,0-liter V6-biturbomotor
De nieuwe 3,0-liter V6-biturbomotor is onderdeel van de BlueDIRECT-motorenfamilie van Mercedes-Benz. Deze kenmerkt zich onder meer door een gewijzigde turbodruk, waardoor de ingenieurs van AMG het vermogen en het koppel konden verhogen en de motor het dynamische karakter en de flexibiliteit mee konden geven die passen bij AMG. Met een vermogen van 270 kW/367 pk en een koppel van 520 Nm creëert de V6-motor nieuwe normen in zijn segment. De NANOSLIDE®-coating op de cilinderwanden wordt eveneens toegepast bij de Formule 1-motoren van MERCEDES-AMG PETRONAS. Deze robuuste en zodoende slijtagebestendige coating vermindert ook de wrijving, wat eveneens bijdraagt aan een hogere efficiëntie. De AMG-motor is te herkennen aan de rode aluminium accenten op de motorafdekplaat.
Korte schakeltijden, hoge efficiëntie: 9G-TRONIC
De 9G-TRONIC automatische transmissie is specifiek afgestemd op het karakter van de Mercedes-AMG C 43 4MATIC Cabriolet. Met behulp van de modelspecifieke software konden de AMG-ingenieurs de schakeltijden van de negentraps automatische transmissie aanzienlijk reduceren. De mogelijkheid om in één keer meerdere versnellingen terug te schakelen maakt nog snellere tussensprints mogelijk, terwijl de tussengasfunctie die beschikbaar is in de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport Plus’ voor een nog dynamischer rijgedrag zorgt. Ook in de standen ‘Eco’ en ‘Comfort’ wordt sneller geschakeld dankzij de nieuwe software. Door een toets in de middenconsole in te drukken, kan de ‘Manual’ modus worden geselecteerd, waarna kan worden geschakeld met de stuurschakelpaddles. Daarbij blijft de transmissie in de gekozen versnelling, er wordt niet automatisch opgeschakeld bij het naderen van de toerenbegrenzer.
Met adaptief verstelbare demping: het sportonderstel
De Mercedes-AMG C 43 4MATIC Cabriolet weet een hoge mate van rijdynamiek te combineren met een hoog comfortniveau tijdens lange ritten dankzij het standaard AMG RIDE CONTROL-sportonderstel. De viervoudige wielgeleiding voor de vooras is uitgerust met speciale fusees en wiellagers, terwijl alle componenten straffer zijn afgesteld. Meer negatief camber op de vooras en de ruimtelijk geleide achteras verhogen de dwarsdynamiek. De elastokinematica van beide assen is afgestemd op maximale rijdynamiek. Dankzij alle aanpassingen helt de carrosserie bovendien minder over, er is meer grip en het weggedrag blijft tot in het grensbereik neutraal. De bestuurder kan met een toets in de middenconsole drie modi selecteren om de rijervaring af te stemmen op de persoonlijke voorkeuren: ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport Plus’.
De gewenste afstelling met één druk op de toets: AMG DYNAMIC SELECT
Met behulp van de vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Eco’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport Plus’ en ‘Individual’ kan de bestuurder het rijgedrag van de C 43 4MATIC Cabriolet afstemmen op de persoonlijke voorkeuren. De instellingen lopen uiteen van efficiënt en comfortabel tot bijzonder sportief. Hierbij worden zaken als de motorrespons, de transmissie, het onderstel en de besturing aangepast. Om een betere efficiëntie te realiseren, verminderen in de ‘Eco’-modus het ECO start-stopsysteem en de ‘zeil’-functie het brandstofverbruik: als de bestuurder tussen de 60 en 160 km/h het gaspedaal loslaat, wordt de motor losgekoppeld van de aandrijflijn. De elektronica reduceert het toerental tot stationair niveau.
Direct en met een nauwkeurige feedback: de snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging
De snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging ondersteunt het lichtvoetige bochtgedrag van de nieuwe C 43 4MATIC Cabriolet met zijn variabele overbrenging. De besturing kenmerkt zich door de nauwkeurige, natuurlijk aanvoelende feedback. De mate van bekrachtiging kan worden aangepast in de ‘Comfort’- en de ‘Sport’-modus. De afstellingen worden automatisch gekozen aan de hand van het geselecteerde DYNAMIC SELECT-rijprogramma, maar kunnen ook worden gepersonaliseerd in de ‘Individual’-modus.
Gespierd en breed ogend: het exterieurdesign
De Mercedes-AMG C 43 4MATIC Cabriolet oogt net zo sportief als hij is, waardoor hij onmiddellijk herkenbaar is als AMG-model. Kenmerkende stylingfeatures zijn de AMG-styling en de specifieke lichtmetalen velgen. Ze benadrukken het progressieve karakter van het merk en het hoge prestatieniveau. De motorafdekplaat met rode aluminium accenten onderstreept de kracht van de nieuwe zescilinder biturbomotor.
De AMG-styling omvat de voorskirt met sportieve luchtinlaten, rooster en sierelement in zilverchroom, alsmede een achterskirt in diffusorlook met inzetstuk in mat iridiumzilver. De diamond grille is voorzien van pins in chroom, een lamel in hoogglanzend zwart en het opschrift ‘AMG‘. Daaronder zorgt de frontsplitter in zilverchroom ervoor dat de rijwind op optimale wijze naar de componenten wordt geleid die gekoeld dienen te worden.
Andere highlights zijn de buitenspiegels in zwart, de sierlijst aan de bovenkant van de portieren en ruitframes in hoogglanzend zwart, alsmede de twee verchroomde uitlaatsierstukken met spijl in het midden. Het nieuwe opschrift ‘BITURBO – 4MATIC’ op de voorspatschermen en de opschriften ‘AMG’ (links) en ‘C 43’ (rechts) op het kofferdeksel geven de identiteit van deze auto weer.
Optioneel is het nightpakket leverbaar dat donkergetint, warmtewerend glas vanaf de B-stijl omvat, een sierelement in de voorskirt in hoogglanzend zwart, een inzetstuk in diffuserlook in de achterskirt, alsmede twee uitlaatsierstukken in zwart met spijl in het midden.
De vijfspaaks lichtmetalen AMG-velgen, hoogglanzend zwart en glansgedraaid, vormen de finishing touch. Aan de voorzijde hebben ze de maat 7,5 x 18 met 225/45 R 18-banden, terwijl op de achteras 8,5 x 18-velgen met 245/40 R 18-banden zijn te vinden. Voor een nog individueler uiterlijk zijn optioneel 19 inch lichtmetalen velgen met verschillende designs verkrijgbaar.
Een sportieve uitstraling met modelspecifieke details: het interieurdesign
Ook het interieur weerspiegelt het sportieve karakter met tal van specifieke details. Zo is het multifunctionele sportstuur in leder afgestemd op een dynamische rijstijl met een afgevlakte onderzijde en rode contrastsiernaden. Bovendien ligt het perfect in de hand.
De bestuurder kan snel een plezierige zitpositie vinden in de sportstoel, waarbij hij ook op hogere snelheid goed op zijn plek wordt gehouden dankzij de verbeterde zijdelingse ondersteuning. De bekleding in lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA zorgt samen met het dashboard in lederlook ARTICO voor een sportieve aanblik. Ook de bovenkant van het dashboard, de armsteunen, het middendeel van de portieren en de middenconsole is met dit laatstgenoemde materiaal bekleed. De rode contrastsiernaden, de veiligheidsgordels in designo rood en de vloermatten in zwart met rode rand vormen ware eyecatchers. De sierdelen in aluminium dwarsgeslepen licht op het dashboard en in de portieren springen eveneens in het oog.
Het AMG-combi-instrument toont alle relevante informatie in één oogopslag, afgestemd op een sportieve rijstijl. De ronde klokken, het 11,4 cm (4,5 inch) multifunctionele kleurendisplay, de RACETIMER en de 280 km/h-schaalverdelig in finishvlagdesign geven het interieur van dit model eveneens de uitstraling van een sportwagen.
De dagelijkse bruikbaarheid van de C 43 4MATIC Cabriolet wordt verder versterkt door intelligente comfortfuncties, waaronder de optionele hoofdruimteverwarming AIRSCARF, de mogelijkheid de stoffen kap al rijdend te bedienen (tot 50 km/h wanneer het openen of sluiten onder de 5 km/h is geïnitieerd) en de optie om de bagageruimteafscheiding automatisch te sluiten.
Tot de exclusieve opties behoren verder de volautomatische stoffen akoestische kap, die leverbaar is in zwart, donkerblauw, bruin of donkerrood. De meerlaagse structuur bevat diverse isolatiematerialen die geluiden van buitenaf op effectieve wijze reduceren en daarmee het geluidsniveau in het interieur optimaliseren.

 

Wil jij op de hoogte blijven van de trends en nieuwtjes op ADVERSUS? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Klik hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.