Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé
AMG GLC 43 4MATIC Coupé; Outdoor; 2016 Exterieur: Obsidianschwarz Kraftstoffverbrauch kombiniert: 8,4 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: 192 g/km exterior: obsidian black Fuel consumption, combined: 8.4 l/100 km, CO2 emissions, combined: 192 g/km

Mercedes-AMG breidt zijn productportfolio opnieuw verder uit met de toevoeging van een bijzonder dynamisch model. De nieuwe GLC 43 4MATIC Coupé combineert een sportief-elegant design met de voor het merk bekende Driving Performance en de voordelen van een SUV qua zitpositie, flexibel interieur en grip buiten de gebaande paden.


Ontvang de nieuwsbrief van ADVERSUS in je mailbox. Klik hier om je in te schrijven.

De 270 kW/367 pk sterke 3,0-liter V6-biturbomotor, de 9G-TRONIC automatische transmissie met korte schakeltijden en de AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving met focus op de achterwielen leggen de basis voor een zeer sportieve on-road rijervaring. Een belangrijke rol daarin is weggelegd voor het onafhankelijk opgehangen sportonderstel op basis van het meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL met adaptief verstelbare demping. Daarnaast maakt de GLC 43 4MATIC Coupé ook offroad-uitstapjes mogelijk. Via een druk op een knop kan de bodemspeling worden vergroot, terwijl de pneumatische niveauregeling rondom onder alle omstandigheden een constant voertuigniveau garandeert.

De SUV Coupé is geschikt voor brede inzet en verricht zijn taken in stijl. Het design is onderscheidend zonder opdringerig te zijn. De sportwagen-waardige prestaties maken de Coupé tot een echte performance car, terwijl de onderstelinstellingen hem via een druk op een knop onder alle omstandigheden tot een betrouwbare metgezel maken. De GLC 43 4MATIC Coupé sprint in 4,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en bereikt een elektronisch begrensde top van 250 km/ h.

Spontaan en krachtig: de AMG 3,0-liter V6-biturbo
De 3,0-liter V6biturbomotor wordt in diverse AMG Performance-modellen toegepast. Hij levert een maximumvermogen van 270 kW/367 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. De twee turbo’s, die kort op de motor zijn geplaatst, zijn opmerkelijk spontaan in hun reactie. De toename in prestaties is onder meer te danken aan de tot 1,1 bar verhoogde turbodruk. De NANOSLIDE® coating voor de cilinderwanden wordt ook gebruikt in de Formule 1-motoren van MERCEDES-AMG PETRONAS. Deze coating is extra sterk en slijtvast en beperkt de wrijving in de cilinders, wat een gunstig effect heeft op de efficiëntie. Hetzelfde geldt voor de gerichte verneveling van de meervoudige inspuiting, bij een brandstofdruk tot 200 bar. Optisch is de krachtbron te herkennen aan de rode aluminium accenten op de motorcover en aan het AMG-embleem.

Kortere schakeltijden, hoge efficiëntie: de 9G-TRONIC automaat
De GLC 43 4MATIC Coupé wordt geleverd met de 9G-TRONIC automatische transmissie, die speciaal is afgestemd op een dynamischer rijervaring. De engineers zijn er met behulp van speciale software in geslaagd de schakeltijden van de negentraps automaat te verkorten. Dankzij aanpassingen aan de ontsteking zorgt de ‘double clutch’-functie voor meer emotie en snellere gangwissels in de rijprogramma’s ‘Sport’, ‘Sport Plus’ en ‘Manual’. Die laatste kan worden gekozen via een aparte ‘M’ knop op de middenconsole. De gangwisselingen zijn gebaseerd op het gekozen rijprogramma en de bestuurder kan nu schakelen via de standaard gemonteerde stuurschakelpaddles. De transmissie blijft daarbij in de ingelegde versnelling en schakelt niet langer automatisch op wanneer het toerental de toerenbegrenzer nadert.

Wendbaarder: het sportonderstel op basis van AIR BODY CONTROL
Voor extra wendbaarheid, een neutraler bochtgedrag en nog meer grip, zelfs bij hogere snelheden, hebben de engineers uit Affalterbach een speciaal sportonderstel ontwikkeld op basis van het meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL. De vierlink vooras is voorzien van speciale fusees en stijvere verbindingen; alle onderdelen zijn geoptimaliseerd met de nadruk op stijfheid. Een negatiever camber voor de vooras en voor de multi-link achteras vergroot de rechtuitstabiliteit. De elastokinematica van beide assen is ontworpen om over het geheel genomen stijver te zijn. De optelsom van deze maatregelen verbetert de wendbaarheid en vergroot de sportiviteit.

De luchtvering met drie kamers, een sportievere vering/demping en continu variabele demping combineren een uitstekende dynamiek met een hoog rijcomfort. De veerelementen, met een composietontwerp dat zowel licht als sterk is, helpt het systeemgewicht te beperken ten opzichte van conventionele luchtvering.
Op basis van een speciale matrix hebben de engineers van AMG vier veerverhoudingen bepaald, die gekoppeld zijn aan het gekozen rijprogramma en de rijomstandigheden. In de ‘Comfort’ stand varieert de handling van neutraal tot licht onderstuurd. In ‘Sport’ gedraagt de GLC 43 4MATIC Coupé zich aanzienlijk sportiever en helt hij minder over dankzij de stijvere veerverhouding. ‘Sport Plus’ voorziet in een nog grotere wendbaarheid en bochtstabiliteit waarbij de voor- en achteras in verschillende verhoudingen worden afgeveerd.
Tijdens plotselinge lastwissels, snelle bochten, snelle acceleraties of hard remmen wordt de vering op de voor- of achteras automatisch harder gemaakt. Dat beperkt het overhellen en duiken van de carrosserie op effectieve wijze en stabiliseert de auto.

De adaptief verstelbare demping heeft eveneens een modelspecifieke afstelling gekregen en biedt keuze uit de drie standen ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport Plus’. Daarmee is een voorkeur uit te spreken voor een hoog comfort op lange afstanden of sportieve rijdynamiek.

Met de AIR BODY CONTROL-vering is de GLC 43 4MATIC Coupé ook geschikt voor uitstapjes buiten de gebaande paden. Niet alleen wordt het voertuigniveau daarbij continu aangepast aan een vaste hoogte, hij kan via een knop ook worden vergroot voor meer bodemspeling, zelfs rijdend. De maximale waaddiepte van 300 mm, de in-/uitloophoek van 19,8 graden voor en 20,8 graden achter tonen de offroad-capaciteiten van de SUV Coupé aan. Bovendien is de auto ook geschikt als trekkend voertuig, met een aanhangwagengewicht (geremd) van maximaal 2.460 kg.

Wendbaar en focus op achterwielen: AMG Performance 4MATIC
De standaard AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving combineert optimale grip met de bekende sportiviteit en het rijplezier van AMG. Het systeem voorziet in een op de achterwielen gefocuste koppelverdeling van 31 procent voor en 69 procent achter. Die lay-out zorgt voor meer sportiviteit en een grotere rechtuitstabiliteit evenals een verbeterde grip aangezien het systeem gebruikmaakt van de dynamische lastwissel naar achteren toe die zich voordoet bij acceleraties, waarbij zo meer trekkracht naar de achterwielen wordt gestuurd. Een lamellenkoppeling met een spereffect van 50 Nm garandeert dat het grippotentieel van alle vier de wielen maximaal wordt benut, vooral op sneeuw en ijs. Op wegoppervlakken met variatie in gripniveaus reageert de vierwielaandrijving door gerichte remingrepen op een specifiek wiel, om ook in die omstandigheden optimale tractie te leveren.

Karakter op afroep: AMG DYNAMIC SELECT
Met de vijf DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Eco’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport Plus’ en ‘Individual’ kan het karakter van de GLC 43 4MATIC Coupé op afroep worden aangepast aan individuele voorkeuren. Het brede aanbod varieert van zuinig en comfortabel tot extreem sportief. Daarbij worden belangrijke parameters aangepast, waaronder de motor, transmissie, het onderstel en de besturing. Buiten de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder ook de ‘M’ knop indrukken om over te schakelen naar een handgeschakelde stand, waarbij gangwissels uitsluitend worden uitgevoerd via de stuurschakelpaddles.

De DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport Plus’ zijn in de GLC 43 4MATIC Coupé nog nadrukkelijker op sportiviteit gefocust vergeleken met de serieproductiemodellen. Dat is te danken aan een nog scherpere gaspedaalrespons en de emotierijke schakelmomenten met kortere schakeltijden, een ‘double clutch’-functie en cilinderuitschakeling. Het hogere stationaire toerental zorgt bovendien voor nog sneller wegtrekken vanuit stilstand.

Het ECO start-stopsysteem en de ’zeil’-functie in de ‘Eco’-stand beperken het verbruik en vergroten de efficiëntie. Wanneer de bestuurder tussen de 60 en 160 km/h zijn voet van het gaspedaal haalt, wordt de motor losgekoppeld van de aandrijflijn. De elektronica brengt het toerental dan terug naar stationair en de rijweerstand wordt beperkt door de compressie- en wrijvingskrachten van de motor in de overrun-modus.
De ‘Comfort’-stand legt extra nadruk op comfortabel autorijden. Om ook in deze stand maximale rijveiligheid te garanderen, worden de veer- en demperkrachten bij bijvoorbeeld een plotselinge uitwijkmanoeuvre onmiddellijk aangepast.

Direct en met duidelijke feedback: snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging
De snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging heeft in de GLC 43 4MATIC Coupé een variabele overbrenging. Het systeem onderscheidt zich door nauwkeurige en duidelijke feedback. De stuurbekrachtiging is instelbaar in twee standen: ‘Comfort’ of ‘Sport’. De relevante eigenschappen worden afhankelijk van de gekozen DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s automatisch ingeschakeld of kunnen in de ‘Individual’-stand naar eigen voorkeur worden ingesteld.
Het krachtige remsysteem met inwendig geventileerde composietremschijven vertraagt de Performance SUV Coupé betrouwbaar en snel. Vóór zijn geperforeerde schijven in de maatvoering 360 x 36 mm met vaste remklauwen en vier zuigers gemonteerd, achter heeft het systeem 320 x 24 mm schijven met remklauwen met één zuiger.

Standaard assistentiesystemen als Active Brake Assist, zijwindassistent, lichtsensor voor automatisch inschakelend dimlicht, ATTENTION ASSIST en ESP® met dynamische bochtenassistent vergroten de veiligheid. Het comfort en de veiligheid kunnen nog verder worden verhoogd met aanvullende, optionele rijassistentiesystemen.

Sportief en markant: het exterieurdesign
Het vooraanzicht van de GLC 43 4MATIC Coupé geeft blijk van het sportieve karakter door de diamond grille met verchroomde pins en één enkele lamel in hoogglanzend zwart met accenten in hoogglanzend chroom, alsmede het opschrift ‘AMG’ in hoogglanzend chroom. De sportief-markante luchtinlaten in de AMG-voorskirt hebben vinnen in zilverchroom. Helemaal onderaan zorgt de frontsplitter in zilverchroom voor een optimale luchtstroom naar de koelmodules.
Ten opzichte van de GLC 43 4MATIC heeft de A-stijl een vlakker oplopende hoek. De smalle raampartij loopt naadloos over in de zijkant van de auto en benadrukt daarmee de coupévorm. Het samenspel van de hoge taillelijn met de brede schouders resulteert in proporties die de GLC Coupé zijn dynamische looks geven.
19 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen in hoogglanzend zwart, glansgedraaid, domineren de zijkanten. De banden in verschillende maatvoeringen – 235/55 R 19 op 8,0 J x 19 velgen voor, 255/50 R 19 op 9,0 J x 19 velgen achter – onderstrepen de krachtige verschijning. Optioneel zijn andere maten en design verkrijgbaar, inclusief 21 inch velgen in bicolor.

Ook de achterzijde heeft modelspecifieke AMG-kenmerken en straalt sportiviteit en esthetische aantrekkingskracht uit, onder andere dankzij de verchroomde uitlaatsierstukken van de twee dubbele dempers. De speciale AMG-achterskirt is voorzien van een sierlijst in zilverchroom. Smalle, gescheiden achterlichtunits en de scherpe spoilerrand op de achterklep  geven de designstijl weer die voor het eerst met de S-Klasse Coupé werd geïntroduceerd en vervolgens is doorgetrokken naar alle coupémodellen van Mercedes-AMG.

Sportief: het interieurdesign
Het interieur versterkt de algehele nadruk op sportiviteit met tal van individuele details. De kleurencombinatie van sportief-functioneel zwart met rode contrasten is een opvallend kenmerk. Sierlijsten in geslepen aluminium zetten de sportieve aspiraties verder aan. Het multifunctionele sportstuur in zwart leder met rode contrastsiernaden en een afgevlakte onderzijde is bij uitstek geschikt voor een bevlogen rijstijl.
De sportstoelen zijn comfortabel, zelfs bij hoge snelheden, dankzij de verbeterde zijdelingse ondersteuning. De bekleding in zwart lederlook ARTICO/ microvezel DINAMICA heeft een geheel eigen design, aangevuld met rode siernaden. Het middendeel van de portieren is in dezelfde stijl bekleed. Ook de standaard rood uitgevoerde designo veiligheidsgordels gaan naadloos op in het geheel. Met twee grote ronde klokken en een centraal multifunctioneel 5,5 inch kleurendisplay plaatst het AMG combi-instrument alle belangrijke informatie duidelijk in het blikveld van de bestuurder. De ECO-aanduiding ondersteunt een brandstofbesparende rijstijl. Wijzerplaten in finishvlagdesign en de bekende AMG-typografie verlenen het geheel een extra sportieve touch. Klanten met een voorliefde voor autosport zullen de RACE TIMER voor het vastleggen van rondetijden op afgesloten circuits op waarde weten te schatten.

Flexibel en royaal: de zit- en bagageruimte
Naast zijn sportieve inborst maakt de dynamische nieuwkomer ook indruk met enkele praktische eigenschappen. Met een inhoud van 491 tot 1.400 liter is de bagageruimte toonaangevend in dit segment. Een in delen neerklapbare achterbankleuning (40:20:20) voorziet in tal van configuraties om ook extra grote of lange voorwerpen te kunnen vervoeren. En de hoeveelheid ruimte voor- en achterin is qua comfortniveau gelijkwaardig aan die in de GLC 43 4MATIC. De instaphoogte, schouderruimte, elleboogruimte en beenruimte zijn alle identiek.

Omvangrijk: de infotainmentvoorzieningen
De standaard infotainmentuitrusting in de GLC 43 4MATIC Coupé omvat de AUDIO 20 CD met 7 inch display, frontbasstechnologie, Bluetooth® handsfreesysteem, audiostreaming en twee usb-poorten. De optionele Garmin® MAP PILOT met Live Traffic transformeert de AUDIO 20 CD in een volwaardig navigatiesysteem met filevermijding dat is geïntegreerd in het elektrische onboardsysteem. De navigatiesoftware en kaartgegevens worden bijgeleverd op een sd-kaart.

Wanneer COMAND Online is geïnstalleerd, heeft het kleurendisplay een schermdiagonaal van 8,4 inch en een nog hogere resolutie. Het systeem voorziet optioneel onder meer in digitale tv/radio-ontvangst en biedt een keur aan andere features, waaronder snelle navigatie vanaf harde schijf, automatische filevermijding via up-to-date en accurate Live Traffic Information, een geïntegreerde WiFi-hotspot en het LINGUATRONIC spraakbedieningssysteem.

Muziekplezier op concerthalniveau is mogelijk met het optionele Burmester® surround sound system. Het heeft een negenkanaals DSP-versterker, dertien luidsprekers en een systeemvermogen van 590 watt.

Personal assistant: Mercedes me connect
Mercedes me connect is eveneens beschikbaar voor de GLC 43 4MATIC Coupé. Naast standaardfuncties als het Mercedes-Benz noodoproepsysteem, Pechmanagement of Onderhoudsmanagement levert Remote Online (standaard bij COMAND Online) tal van comfortfeatures via de Mercedes me-app of de Mercedes me-portal, bijvoorbeeld voor het programmeren van de verwarming, het ver- of ontgrendelen van de auto of het ophalen van diverse soorten informatie, waaronder het brandstofniveau of de resterende actieradius.
De Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé viert zijn wereldprimeur op 28 september 2016 tijdens de Autoshow van Parijs. De verkoop start op 6   oktober, gevolgd door de introductie in december.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.