Met roken stoppen? 12 tips

roken


Ontvang de nieuwsbrief van ADVERSUS in je mailbox. Klik hier om je in te schrijven.

Wil jij met roken stoppen, maar zijn je pogingen tot nu toe op niets uitgedraaid. Lees dan eens verder. We hebben twaalf nuttige tips voor je.

1. Wilskracht
Wapen je met een flinke dosis wilskracht. Stoppen met roken heeft alles te maken met wilskracht. Je zult versteld staan wat je daarmee kunt bereiken. Niets is sterker dan onze wil. Neem je tijd om je op het stoppen voor te bereiden, kies een gunstige periode (zie hieronder) en zorg er vooral voor dat je gemotiveerd bent.

2. Gemotiveerde wilskracht
Je wilskracht moet ergens op gericht zijn. In dit geval op stoppen met roken. Maar er zijn nog véél meer motiveringen. Denk eens aan:

roken veroudert de huid (roken heeft een negatieve invloed op de bloedcirculatie, waardoor de huid er valig grijs uit gaat zien, couperose kan ontstaan of verergeren, de huid minder elastisch wordt en zich sneller rimpels rond de ogen en de mond vormen).

  • roken bevordert grijs worden en (vroegtijdige) haaruitval
  • roken maakt je nagels geel
  • roken maakt je tanden geel
  • roken verkort de levensduur (een opsomming van alle risico’s is waarschijnlijk overbodig – iedereen weet wat je met roken riskeert)
  • door roken gaat je haar er minder gezond en glanzend uitzien
  • roken kan invloed hebben op de vruchtbaarheid
  • roken is slecht voor de mensen om je heen
  • roken is duur (reken eens uit hoeveel geld je per maand overhoudt als je niet meer rookt)
  • roken heeft een negatieve invloed op je conditie en sportieve prestaties

3. Stel een datum vast
Ben je vastberaden en gemotiveerd, stel dan een datum (in de nabije toekomst) vast waarop je met roken gaat stoppen. Relaxte periodes als vakantie zijn heel geschikt om te stoppen. Verandering van omgeving en gewoontes maakt het stoppen gemakkelijker.

4. Vertel iedereen dat je gaat stoppen
Hang je voornemen aan de grote klok. Maak vrienden, familie, collega’s en kennissen tot bondgenoten. Vertel ze allemaal dàt en wanneer je gaat stoppen en vraag ze je te helpen. Nu moet je wel…

5. Weg met aanstekers en asbakken
Zorg ervoor dat je voor de vastgestelde datum – desnoods de dag of avond ervoor – je huis (of in ieder geval kamer) hebt ontdaan van aanstekers en asbakken. Het zal duidelijk zijn dat je ook sigaretten die je op de vastgestelde datum ‘toevallig’ nog in huis hebt, rigoureus in de vuilnisbak doet verdwijnen.

6. Vermijd de gewoonlijke rookmomenten
Vermijd die situaties waarin of de momenten waarop je meestal rookt. Kortom, verander je gewoontes. Dronk je tijdens de koffiepauze op kantoor koffie met een sigaretje, maak dan nu in plaats daarvan een ommetje. Rook je onder het televisiekijken, dan kun je twee dingen doen: of een tijdje geen televisie meer kijken of zorgen dat je iets omhanden hebt terwijl je televisie kijkt.

7. Zoek rookvrije ruimtes op
Zoek in de trein en op je werk rookvrije ruimtes op. Vermijd in ieder geval de eerste week bars en discotheken waar op grote schaal gerookt wordt.

8. Beloon jezelf
Vier de eerste dag zonder sigaretten. Je hebt een overwinning behaald. Ga uit eten, naar de bioscoop. En wees trots op jezelf.

9. Leg je ‘rookgeld’ apart
Leg het geld dat je gewoonlijk aan sigaretten uitgeeft apart. Aan het einde van de week koop je daarvan iets leuks voor jezelf.

10. Ga sporten of schrijf je in voor een cursus
De eerste week niet-roken is het zwaarst. Heb je die eenmaal gehad, dan zullen de ‘ontwenningsverschijnselen’ afnemen. Geef jezelf in deze week niet over aan de negatieve gevoelens die het gebrek aan de dagelijkse dosis nicotine kan veroorzaken, maar vul de week in met leuke activiteiten. Plan uitjes met je (liefst niet-rokende) vrienden, schrijf je in bij de sportschool of voor een nieuwe cursus. Kortom, zorg voor afleiding.

11. Eet gezond en laat je niet afschrikken door een tijdelijke gewichtstoename
In de eerste maand niet-roken kan je gewicht toenemen. Dat komt omdat de ‘leegte’ die de sigaretten hebben achtergelaten wordt opgevuld met: eten. Zorg er daarom voor dat je gezond en niet al te vet eet. Eet veel groenten en fruit, en drink voldoende water. (Ben je gewoon tijdens het werken te roken, zet dan een flesje water naast je. Iedere keer dat je er eentje wilt opsteken, neem je een slok.) Na de eerste maand moet je gewicht geleidelijk aan weer afzakken naar je oorspronkelijke gewicht.

12. Eigenliefde
En ben je er eenmaal in geslaagd te stoppen, dan kun je je niet alleen verheugen over je glanzende huid en haar, je niet-meer gele nagels en het feit dat in de loop van de tijd de vergrote kans op ziekten ten gevolge van het roken afneemt, maar ook over je eigen persoonlijke overwinning: je leven wordt niet meer door sigaretten beheerst.

ADVERSUS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.