Nieuwe 911 GT3 Cup: moderner en efficiënter

Nieuwe 911 GT3 Cup: moderner en efficiënter
Nieuwe 911 GT3 Cup: moderner en efficiënter

Een brede reeks innovatieve wijzigingen zorgt voor meer motorvermogen en andere belangrijke pluspunten. Zo is de nieuwe krachtbron efficiënter, nog betrouwbaarder bij racegebruik en bovendien zijn de onderhoudskosten teruggebracht. Voor het eerst is de motor uitgevoerd met star gelagerde tuimelaars en een centrale olietoevoer. Een geïntegreerde oliecentrifuge zorgt voor optimale ontschuiming van de olie in de motor en de krukas is aanzienlijk stijver dan voorheen.


Ontvang de nieuwsbrief van ADVERSUS in je mailbox. Klik hier om je in te schrijven.

Meer downforce

Dankzij een nieuwe voor- en achterzijde heeft de 911 GT3 meer downforce en daardoor extra grip, met nog betere prestaties als resultaat. De prominente, 1,84 meter brede achtervleugel is overgenomen van de vorige 911 GT3 Cup. Ook de maatvoering van wielen en banden is ongewijzigd. Vóór zijn de eendelige 18-inch wielen met centrale sluiting uitgevoerd met 270 mm brede Michelin-slicks. De achterbanden zijn 310 mm breed. De aluminium/staal-structuur zorgt voor een perfecte stijfheid van de carrosserie en draagt bij aan een zo laag mogelijk gewicht. Raceklaar weegt de nieuwe 911 GT3 Cup 1.200 kg.

Veiligheid voor alles

Bij de ontwikkeling van de 911 GT3 Cup lag de focus wederom op optimale bescherming van de coureur. Een solide rolkooi biedt samen met een racestoel met speciale voorzieningen op hoofd- en schouderhoogte optimale bescherming. Het reddingsluik in het dak is vergroot en voldoet aan de nieuwste FIA-voorschriften. Het maakt een eerste behandeling na een ongeval beter mogelijk en ook is de coureur hierdoor eenvoudiger uit de auto te krijgen.

Eén lijn

De 911 GT3 Cup wordt in Stuttgart-Zuffenhausen gebouwd op de productielijn van de reguliere 911-modellen. In het Motorsportcentrum in Weissach krijgt de auto zijn basis set-up voor het circuit. Voor aflevering volgt een intensieve test door een professionele coureur.

De bestverkochte GT-racer ter wereld

Van de 911 GT3 Cup van de generaties 996, 997 en 991 zijn sinds 1998 in totaal 3.031 exemplaren gebouwd en daarmee is het de meest gebouwde en bestverkochte GT-racer ter wereld.

Vanaf 2017 wordt de nieuwe 911 GT3 Cup exclusief ingezet in de Porsche Mobil 1 Supercup, en de Porsche Carrera Cup Duitsland en Noord-Amerika. Vanaf 2018 is de auto ook inzetbaar voor andere merkencups. Porsche organiseert wereldwijd in totaal 20 raceseries voor klantenteams waarbij uitsluitend met 911 GT3 Cup-modellen wordt gereden.

De nieuwe 911 GT3 Cup is te bestellen bij Porsche Motorsport in Weissach. De prijs bedraagt € 189.900 euro exclusief landenspecifieke belastingen.

Wil jij op de hoogte blijven van de trends en nieuwtjes op ADVERSUS? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Klik hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.