De nieuwe Mercedes-AMG C 43 4MATIC

 
De nieuwe Mercedes-AMG C 43 4MATIC
De nieuwe Mercedes-AMG C 43 4MATIC

Met vier carrosserievarianten, drie vermogens en twee aandrijvingen is de C-Klasse de meest veelzijdige en succesvolle modelserie van Mercedes-AMG. Ingrijpende wijzigingen maken de instapmodellen C 43 4MATIC Limousine (gecombineerd brandstofverbruik: 9,1 l/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 209 g/km) en Estate (gecombineerd brandstofverbruik: 9,4 l/100 km; gecombineerde CO2– emissie: 214 g/km) nu nog aantrekkelijker. De AMG-grille met dubbele lamel, de krachtige voorskirt en de nieuwe achterskirt met ronde dubbele uitlaatsierstukken tillen de nieuwe C 43-modellen optisch naar een hoger plan en zorgen voor een nog expressievere uitstraling. Het interieur profiteert van de als optie leverbare volledig digitale cockpit met eigen AMG-instrumenten en de nieuwe generatie AMG-stuurwielen. De 3,0 liter V6-biturbomotor levert nu een vermogen van 287 kW (390 pk). In combinatie met de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie en de vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC, die de nadruk op de achterwielen legt, combineert de krachtige motor soepele rijdynamiek met langeafstandscomfort.

“De C-Klasse-familie heeft als meest succesvolle modelserie van Mercedes-AMG een wezenlijke bijdrage geleverd aan het succes van onze onderneming. Een belangrijk element in dit succesverhaal was de komst van de 43-modellen, die sinds hun marktintroductie in 2015 wereldwijd voor enthousiasme bij onze klanten zorgen. De grote vraag en de positieve reacties hebben ons gesterkt in het besluit om niet alleen optisch, maar ook op het gebied van prestaties, efficiëntie en dynamiek verbeteringen door te voeren”, zegt Tobias Moers, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

Om dit doel te bereiken hebben de ontwikkelingsingenieurs van AMG het vermogen van de 3,0 liter V6-motor met 17 kW (23 pk) tot 287 kW (390 pk) vergroot. Het maximumkoppel van 520 Nm is beschikbaar tussen de 2500 en 5000 t/min. Dit pakket garandeert overtuigende rijprestaties: de acceleratie van 0 tot 100 km/h voltooit de nieuwe C 43 4MATIC Limousine in 4,7 seconden, de Estate in 4,8 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

Sportief en markant: het exterieurdesign

Het exterieur van de C 43 4MATIC toont wezenlijk expressiever en maakt daarmee de familiebanden van het nieuwe model nog duidelijker. Nieuwe kenmerken zijn de AMG-grille met dubbele lamel in mat iridiumzilver en de krachtige voorskirt met extra flics. De zijdelingse air curtains in de voorskirt dragen bij tot optimale geleiding van de luchtstroom aan de voorzijde. De opzetstukken op de dwarsvinnen en de sierlijst van de frontsplitter zijn uitgevoerd in zilverchroom.

Ook de aanblik van achteren toont, met twee ronde dubbele uitlaatsierstukken in hoogglanzend chroom een sportieve esthetiek. De achterskirt met zijdelingse air curtain-look en de nog geprononceerdere diffusor verbeteren de karakteristiek van de luchtstroom. De spoilerrand op het kofferdeksel is uitgevoerd in de carrosseriekleur.

Het als optie leverbare AMG-optiekpakket zet nog meer sportieve accenten: een expressievere frontsplitter, de standaard spoilerrand op het kofferdeksel, bredere inzetstukken in de dorpelverbreders en flics in de achterbumper zijn uitgevoerd in hoogglanzend zwart.

Meer aerodynamische efficiëntie: de nieuwe AMG-aerovelgen

Van opzij springen, naast de geaccentueerde dorpelverbreders, de nieuwe lichtmetalen AMG-velgen met geoptimaliseerde luchtweerstand in het oog. De speciaal vormgegeven buitenste aeroringen en de geometrie van de spaken, die is geoptimaliseerd in de windtunnel, zorgen voor een betere luchtstroming rondom de wielen en daardoor voor meer aerodynamische efficiëntie. Daarbij bereikten de ontwikkelaars de optimale mix van aerodynamica, gewicht en remkoeling, gecombineerd met maximale prestaties en een lager brandstofverbruik.

Voor de C 43 4MATIC kan worden gekozen uit twee aerodynamisch geoptimaliseerde velgdesigns: de vijf-dubbelspaaks AMG-velg, tremolietgrijs en glansgedraaid, in de maat 7,5 J x 18 met banden 225/45 R18 voor en 8,5 J x 18 met banden 245/40 R18 achter maakt deel uit van de standaarduitrusting.

Als optie is er de vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velg in tantalgrijs, hoogglanzend zwart of matzwart en glansgedraaid, in de maat 7,5 J x 19 met banden 225/40 R19 voor en 8,5 J x 19 met banden 255/35 R19 achter.

Sportief karakter met specifieke details: het interieurdesign

Het interieur onderstreept het dynamische karakter van de nieuwe C 43 4MATIC met tal van individuele details. Sportieve materialen als leder, microvezel DINAMICA en aluminium met hoogwaardige afwerking zetten het expressieve design in het interieur voort.

De als optie leverbare AMG Performance-stoelen bieden dankzij de speciale vormgeving van de zijwangen van de zitting en de rugleuning de best mogelijke zijdelingse ondersteuning bij een dynamisch rijgedrag. Als optie kunnen de zijwangen met behulp van ingebouwde luchtkussens perfect worden aangepast. Door de geïntegreerde hoofdsteunen benadrukken de Performance-stoelen de sportieve ambiance in de cockpit. Voor het eerst in de C 43 4MATIC kunnen de Performance-stoelen niet alleen worden verwarmd, maar in combinatie met lederen bekleding ook op drie verschillende niveaus worden geventileerd.

De bekleding lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA, uitgevoerd in zwart met rode siernaden, onderstreept ook het rijdynamische karakter van de C 43 4MATIC. Passend bij het stoeldesign is het middendeel van de portieren en het dashboard bekleed met lederlook ARTICO met rode siernaden. Aluminium sportpedalen met zwarte noppen, sierdelen in zwarte pianolak met dwarsgeslepen licht aluminium, de zwarte interieurhemel en de rode veiligheidsgordels zetten eveneens sportieve accenten.

Volop mogelijkheden tot individualisering

Op het gebied van opties kan er worden gekozen uit vele mogelijkheden tot individualisering. Nieuw zijn bij de sierdelen openporig antraciet eikenhout, openporig walnotenhout en de combinatie van in dwarsgeslepen aluminium voor de portieren en openporig zwart essenhout voor de middenconsole. Daar komen de bekende AMG-sierdelen carbon/dwarsgeslepen licht aluminium en matzilver glasvezel bij. Voor de bekleding is leder in zwart, zwart met rode siernaden, cranberryrood/zwart en de nieuwe variant zadelbruin/zwart leverbaar.

Uit het designo programma zijn de fraaie combinaties met doorgestikt zadelbruin/zwart en platinawit pearl/zwart beschikbaar, die ook in combinatie met de AMG Performance-stoelen kunnen worden besteld.

Interieur met innovatief display- en bedieningsconcept

Via het touchpad en de controller, de touch control-buttons op het stuurwiel of via spraakbediening: het bedieningsconcept van de C 43 4MATIC is veelzijdig en flexibel. Alle opties hebben tot doel, de bediening ook in deze sportieve ambiance zo comfortabel, snel en zo goed mogelijk passend bij de actuele situatie te kunnen doorvoeren.

Al net zo veelzijdig is de weergave van het als optie leverbare volledig digitale combi-instrument met een beeldschermdiagonaal van 31,2 cm (12,3 inch), dat met de drie voor AMG kenmerkende weergavestijlen ‘klassiek’, ‘sportief’ en ‘supersport’ voor een directe beleving van de voertuigfuncties zorgt.

Talrijke extra AMG-gegevens

Via het specifieke AMG-menu kan de bestuurder talrijke extra gegevens oproepen, die de rijbeleving nog sportiever maken:

  • Warm-up: temperatuur van motor- en versnellingsbakolie alsmede turbodruk als boost-weergave
  • Setup: actuele status van de aandrijving, onderstel, uitlaat, ESP®, transmissie
  • G-Force: weergave van de actuele g-krachten in een coördinatensysteem en opslag van de maximale waarden
  • Race Timer: handmatig bediende stopwatch voor rondetijden en weergave in kleur van de snelste en de langzaamste ronde alsmede de gemiddelde snelheid en afgelegde afstand
  • Engine Data: motorkoppel/maximumvermogen in een staafdiagram en turbodruk als boost-weergave

Daarnaast worden digitaal de actuele snelheid en de ingeschakelde versnelling weergegeven. De manuele stand van de transmissie wordt weergegeven door een gele ‘M’.

De visualiseringen in het centraal geplaatste mediadisplay maken het mogelijk om ook andere voertuigfuncties nog beter te beleven, onder andere door middel van animated weergaven met betrekking tot de rijassistentie-, voertuig- en communicatiesystemen. Het 26,0 cm (10,25 inch) mediadisplay met een resolutie van 1920 x 720 pixels maakt deel uit van de standaarduitrusting in combinatie met AUDIO 20 GPS en de optionele COMAND Online.

Nieuwe generatie AMG-stuurwielen

Een extreem sportief design, een goed in de hand liggende vorm met krachtige contouren van de krans en intuïtieve bediening: dat zijn de kenmerken van het nieuwe AMG-stuurwiel in nappaleder, dat tot de standaarduitrusting behoort. Het stuurwiel is aan de onderzijde afgevlakt en geperforeerd op het greepgedeelte. Met de gegalvaniseerde stuurschakelpaddles kan handmatig worden geschakeld voor een sportieve rijstijl. Als optie is het stuurwiel ook leverbaar in nappaleder/microvezel DINAMICA of in nappaleder met sierdelen in zwarte pianolak.

Nieuw zijn de geïntegreerde touch control-buttons. Daarmee kunnen de functies van het combi-instrument (links) en het multimediasysteem (rechts) door middel van horizontale en verticale wisbewegingen van de vingers intuïtief worden bediend. Net als in de S-Klasse worden de actieve afstandsassistent DISTRONIC en de cruisecontrol in de linker bedieningsvelden ingesteld. In de rechter bedieningsvelden bevinden zich de activering van de spraakbediening, de telefoon en de regeling van het volume, de titelselectie en andere functies van het multimediasysteem.

Beproefd en krachtig: de 3,0 liter V6-AMG-biturbomotor

De V6-biturbomotor blinkt uit door krachtige prestaties bij tegelijkertijd lage verbruiks- en emissiewaarden. De prestaties zijn onder andere te danken aan zelfstandige, grotere turbocompressoren (maximale laaddruk 1,1 bar). De beide turboladers zijn dichtbij de motor geplaatst en reageren bijzonder spontaan. Optisch is de AMG-krachtbron herkenbaar aan de motorafdekplaat met rode aluminium inzet en opschrift ‘AMG’.

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie met kortere schakeltijden

De C 43 4MATIC wordt geleverd met de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie, die de ontwikkelaars van Mercedes-AMG speciaal hebben afgesteld voor een dynamische rijbeleving. Door aparte softwareapplicaties konden zeer korte schakeltijden worden gerealiseerd.

Meervoudig terugschakelen maakt snelle tussensprints mogelijk, terwijl de tussengasfunctie in de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ voor een nog emotionelere rijbeleving zorgt. Bovendien maken gerichte ingrepen in de ontsteking nog sneller schakelen dan in de andere standen mogelijk. In alle rijprogramma’s wordt in de eerste versnelling weggereden, wat onder alle omstandigheden een dynamische rijbeleving garandeert.

Via een aparte schakelaar op de middenconsole kan de modus ‘handmatig’ worden gekozen. Het schakelpatroon richt zich naar het gekozen rijprogramma en het op- of terugschakelen kan nu via de stuurschakelpaddles plaatsvinden. Bovendien blijft de transmissie in de gekozen versnelling en schakelt niet automatisch op wanneer het toerental van de motor de begrenzer bereikt.

Karakteristiek door eenmaal aantippen: AMG DYNAMIC SELECT

Met de beproefde DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ kan de karakteristiek van de C 43 4MATIC door het aantippen met een vinger worden geïndividualiseerd. De bandbreedte loopt daarbij van efficiënt en comfortabel tot uitgesproken sportief. Daarbij worden belangrijke parameters als de respons van de motor, de transmissie, het onderstel en de besturing gemodificeerd. Onafhankelijk van de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder via de ‘M’-schakelaar direct overschakelen naar de handmatige stand om uitsluitend via de stuurschakelpaddles te schakelen. Op een soortgelijke manier kunnen ook de verschillende afstellingen van het onderstel indien gewenst apart worden geselecteerd.

Nieuw is het vijfde programma ‘Gladheid’, te herkennen aan de sneeuwvlok als symbool. De gematigde en gelijkmatige krachtsontplooiing is speciaal geprogrammeerd voor een glad of besneeuwd wegdek.

Nadruk op de achteras: de vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC

De standaard vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC wordt gekenmerkt door een koppelverdeling waarbij de nadruk op de achteras ligt: 31 procent van het koppel gaat naar de vooras, 69 procent naar de achteras. Deze configuratie zorgt voor meer rij- en dwarsdynamiek op de weg, alsmede betere tractie bij het optrekken. Het eentraps differentieel van de vierwielaandrijving is als zelfstandig systeem aan de transmissie gekoppeld.

Door deze configuratie is het eenvoudiger om de verdeling van de kracht al naargelang het model aan te passen en wordt een nog individueler karakter van de afzonderlijke modelseries mogelijk gemaakt. Door de compacte constructie zijn er geen beperkingen als het gaat om ruimte voor inzittenden en bagage.

Met adaptieve verstelbare demping; AMG RIDE CONTROL-onderstel

Met zijn instelbare elektronisch geregelde dempingssysteem biedt het stalen AMG RIDE CONTROL-onderstel van de C 43 4MATIC zowel sportieve rijdynamiek als het langeafstandscomfort dat kenmerkend is voor het merk. De basis hiervoor wordt gelegd door de viervoudig geleide vooras en de multilink-achteras. De voor AMG specifieke kinematiek en elastokinematiek met nieuw ontwikkelde componenten leidt tot een zeer hoge casterstijfheid bij het snel nemen van bochten. De axiale verbinding van de remmen met de vooras ondersteunt het dynamische, precieze rijgedrag.

De adaptief verstelbare demping is standaard. Dit volautomatisch functionerende elektronisch geregelde systeem past de demping van elk wiel continu naar behoefte aan. Daardoor worden de veiligheid tijdens het rijden en het afrolcomfort verbeterd. De afstelling van de demping wordt voor elk wiel afzonderlijk geregeld en is afhankelijk van de rijstijl, de toestand van het wegdek en de gekozen afstelling van het onderstel. Zo kan op basis van tal van gegevens, zoals de acceleratie of de rijsnelheid, steeds het punt voor optimale werking worden gekozen. Via een schakelaar op de middenconsole kan de bestuurder de drie verschillende demper-kenvelden ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ kiezen en daarmee de rij-indruk individueel beïnvloeden, van comfortabel tot sportief-straf.

Direct en met duidelijk stuurgevoel: de AMG-parameterstuurbekrachtiging

De elektromechanische parameterstuurbekrachtiging kent een variabele overbrenging en overtuigt door een nauwkeurig en authentiek stuurgevoel. Bij hoge snelheden neemt de mate van stuurbekrachtiging af, bij lagere snelheden neemt deze constant toe. Zo is er voor het sturen bij lagere snelheden in verhouding minder kracht nodig, terwijl bij hoge snelheden de best mogelijke controle over het voertuig behouden blijft. De mate van stuurbekrachtiging is afhankelijk van de gekozen afstelling van het onderstel. Bij ‘Sport’ is er meer respons over de rijtoestand.

Datalogger voor circuitgebruik: AMG TRACK PACE

AMG TRACK PACE, de virtuele race-ingenieur voor het vastleggen van data bij het rijden op afgesloten circuits, biedt toegang tot een nog groter aantal functies en meer precisie. TRACK PACE kan als optie bij het COMAND Online infotainmentsysteem worden besteld.

Wanneer de functie geactiveerd is, wordt tijdens het rijden een grote hoeveelheid voertuigspecifieke gegevens (bijvoorbeeld snelheid, acceleratie) tien keer per seconde vastgelegd. Hierbij komen de weergave van ronde- en sectortijden en de relevante afwijking van de referentietijd. Bepaalde elementen lichten daarbij tijdens de weergave in het rood of in het groen op: de bestuurder kan daarmee vanuit een ooghoek zonder het aflezen van de cijfers herkennen of hij op het moment sneller of langzamer dan de snelste tijd is.

Na snelle ronden op het circuit kunnen aan de hand van de data de rijprestaties worden geanalyseerd en verbeterd. Bovendien kunnen acceleratie- en vertragingswaarden (bijvoorbeeld 0-100 km/h, ¼ mijl, 100-0 km/h) worden gemeten en opgeslagen. Dankzij een nieuw ontwikkeld algoritme, dat de positie van het voertuig zo nauwkeurig mogelijk bepaalt, herkent AMG TRACK PACE zelfs wanneer de baan wordt verlaten of afgesneden. Naast de GPS-gegevens worden daarvoor de in de auto aanwezige sensoren (acceleratie, giersensor, stuuruitslag, omwentelingen van de wielen) gebruikt.

De weergave van de gegevens vindt plaats via het multimediadisplay, het combi-instrument en het head-up display. Bekende circuits als de Nürburgring zitten al in het systeem.

Bovendien is het mogelijk om eigen circuits vast te leggen. Bij de kaartweergave kan worden overgeschakeld van 2D naar 3D en de kaarten kunnen online worden geactualiseerd. Bovendien is het mogelijk om via wifi verbinding te maken met een iPhone-app. Daarmee kunnen klanten hun belevenissen en gegevens van het circuit met andere AMG-rijders delen via Facebook, YouTube of de AMG Private Lounge.

Wellness voor lange afstanden: ENERGIZING-comfortprogramma

Het als optie leverbare ENERGIZING-comfortprogramma kan ook worden besteld voor de nieuwe C 43 4MATIC. Dit programma combineert verschillende comfortsystemen in de auto en maakt gericht gebruik van functies van de airconditioning en de stoelen (verwarming, ventilatie) alsmede licht- en muziekstemmingen. Afhankelijk van de stemming of de behoefte van de klant zorgt het programma voor een speciale wellness-setup, waardoor het welzijn en de fitheid toenemen.

 
MEER OP ADVERSUS