De sportwagen onder de limousines: de nieuwe Panamera

De sportwagen onder de limousines: de nieuwe Panamera
De sportwagen onder de limousines: de nieuwe Panamera

Meer dan ooit brengt de nieuwe Porsche Panamera twee werelden samen. Hij combineert de prestaties van een sportwagen met het comfort van een limousine. De Panamera is nieuw tot in het kleinste detail. Het design is eleganter en sportiever dan ooit, de motoren, transmissies en het onderstel zijn geperfectioneerd en hij maakt gebruikt van een innovatief bedieningsconcept. Ook zijn er nieuwe technologieën zoals achterasbesturing, actief stabilisatiesysteem en luchtvering.

In het design van de Panamera komen twee zaken naar voren: de nieuwe Gran Turismo is onmiskenbaar een Panamera en een echte sportwagen. Het nieuwe model is 5,05 m lang (+3,4 cm vergeleken met zijn voorganger), 1,94 m breed (+0,6 cm) en 1,42 m hoog (+0,5 cm). De wielbasis bedraagt 2,95 m (+3 cm). Door de vloeiende daklijn, die doet denken aan die van de 911, de lange motorkap, de korte overhang vóór en de relatief lange overhang achter heeft de nieuwe Panamera een zeer dynamisch silhouet. Diverse designaccenten benadrukken bovendien de breedte van het nieuwe model. De koplampunits maken gebruik van led-technologie en dat geldt ook voor de achterlichten die in een smalle strip over de gehele breedte van de auto lopen. De carrosserie bestaat vrijwel volledig uit aluminium. Afhankelijk van de uitvoering staat de nieuwe Panamera op 19- of 20-inch lichtmetalen wielen, 21 inch is optioneel.

Limousine die geschikt is voor het circuit

Het onderstel van de nieuwe Panamera combineert het comfort van een luxe limousine met de prestaties van een sportauto. Dit komt door de hoogwaardige basis set-up te combineren met optionele innovatieve systemen zoals adaptieve luchtvering met driekamer-technologie inclusief het Porsche Active Suspension Management (PASM), het verbeterde Porsche Dynamic Chassis Control Sport systeem (PDCC Sport) inclusief Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), actief stabilisatiesysteem en de nieuwe elektromechanische stuurinrichting. Het geïntegreerde 4D Chassis Control systeem analyseert en synchroniseert alle onderstelsystemen real time en optimaliseert daarmee het weggedrag. Achterasbesturing, zoals al eerder toegepast op de 918 Spyder en 911 Turbo, is nu ook beschikbaar voor de Panamera. Daarmee doet de precisie en de handling die een sportwagen kenmerkt zijn intrede in het segment van de Gran Turismo’s. Ook de remprestaties van de Panamera zijn verder verbeterd.

Porsche Advanced Cockpit

Het typische Porsche interieur is voor de Panamera opnieuw uitgevonden. Centraal staan glaslook panelen en interactieve displays met een interface als die van smartphones waardoor de bediening intuïtief en eenvoudig is. Het aantal traditionele knoppen en conventionele instrumenten is sterk verminderd. Daarvoor in de plaats komen aanrakingsgevoelige panelen en individueel instelbare displays. Twee 7-inch uitvoeringen bevinden zich direct in het blikveld van de bestuurder. De Panamera maakt hier weliswaar de stap van analoog naar digitaal, maar er blijft ruimte voor passie: tussen de twee displays is een analoge toerenteller opgenomen – een hommage aan de Porsche 356 A uit 1955. In de middenconsole is het 12,3 inch grote touchscreen van het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) opgenomen. Dit scherm is door de bestuurder en de passagier individueel te configureren. In het PCM zijn onder meer online (navigatie-)functies, smartphone-integratie via Apple Car Play en spaakbediening geïntegreerd. Ondanks een sterke uitbreiding van communicatie-, assistentie- en veiligheidssystemen is de bediening overzichtelijker en intuïtiever geworden. Dit komt ook door het centraal geplaatste bedieningspaneel met aanrakingsgevoelige oppervlakken. Zelfs de centrale ventilatieopeningen worden elektrisch bediend via aanrakingsgevoelige schuiven. Als de Panamera is uitgevoerd met de automatische airconditioning met vier klimaatzones, wordt hij ook voorzien van een aanrakingsgevoelig display voor de achterpassagiers. Hiermee zijn zowel airco- als infotainmentfuncties te bedienen. De nieuwe Panamera is daarbij ook zeer praktisch. Zijn bagageruimte kan variëren van 495 tot 1.304 liter en de leuningen van de achterbank zijn in drie delen (40/20/40) neer te klappen.

Nieuwe V6 en V8 biturbo-motoren

De nieuwe V6- en V8-motoren beschikken over turbo’s die in de V-vorm van de cilinderbanken zijn geïntegreerd. Dit heeft belangrijke voordelen: de motoren zijn compacter en kunnen lager worden gemonteerd. Dit heeft weer gunstige gevolgen voor het zwaartepunt. Bovendien zorgt het korte traject tussen turbo’s en verbrandingskamers voor een snelle respons op het gaspedaal. Door de Sport Respons knop te gebruiken wordt de reactie nog sneller. Deze knop is geïntegreerd in de rijmodus-schakelaar op het stuur, waarmee de rijmodus is te selecteren (Normal, Sport, Sport Plus of Individual).

De Panamera Turbo heeft een 4,0-liter V8 bi-turbo met een vermogen van 404 kW/550 pk bij 5.750 tpm en een maximaal koppel van 770 Nm (tussen 1.960 en 4.500 tpm). Vergeleken met zijn voorganger bedraagt de winst 30 pk en 70 Nm. De nieuwe Panamera Turbo accelereert van 0-100 km/h in 3,8 seconden (3,6 s met Sport Chrono Pakket) en haalt een topsnelheid van 306 km/h. Bij dit hoge prestatieniveau speelt de gunstige gewicht-/vermogensverhouding (3,6 kg per pk) een belangrijke rol. Het gemiddelde verbruik varieert van 9,3-9,4 l/100 km (CO2: 212-214 g/km). Daarmee is de nieuwe Panamera Turbo tot wel 1,1 l/100 km zuiniger dan zijn voorganger.

De Panamera Turbo maakt gebruik van complexe TwinScroll turbo’s die in tegengestelde richting draaien. Ze zorgen voor veel trekkracht bij lage toerentallen. De Panamera Turbo is ook de eerste Porsche met adaptieve cilinderregeling. Dit systeem zorgt ervoor dat de V8 tijdelijk en onmerkbaar kan functioneren als een viercilinder. Dit zorgt voor verbruiksdalingen die, afhankelijk van de vraag naar vermogen in viercilindermodus, kunnen oplopen tot wel 30%.

De 2,9-liter V6 bi-turbo van de Panamera 4S levert een vermogen van 324 kW/440 pk (+20 pk) bij 5.650 tpm. In het brede toerenbereik van 1.750-5.500 tpm is het maximale koppel van 550 Nm (+30 Nm) beschikbaar. Dit vertaalt zich in een sprint van 0-100 km/h in 4,4 seconden (4,2 met Sport Chrono Pakket) en een topsnelheid van 289 km/h. Het gemiddelde verbruik volgens NEDC varieert afhankelijk van de uitvoering van 8,1-8,2 l/100 km (CO2: 184-186 g/km). Vergeleken met de eerste generatie Panamera 4S is het nieuwe model tot 1,0 l/100 km of 11% zuiniger. Evenals de V8 van de Panamera Turbo heeft de V6 van de Panamera 4S brandstofinjectoren die in de verbrandingskamer zijn ondergebracht. Dit zorgt voor een optimale verbranding, maximale efficiency en een snelle motorrespons. Zowel de V6 van de Panamera 4S als de V8 van de Panamera Turbo heeft een indrukwekkend motorgeluid.

Voor het eerst is de Panamera ook leverbaar met de combinatie V8 dieselmotor en permanente vierwielaandrijving. De nieuwe Panamera 4S diesel heeft een V8 met een vermogen van 310 kW/422 pk bij 3.500 tpm een koppel van 850 Nm (tussen 1.000 en 3.250 tpm). Daarmee is het de krachtigste diesel die Porsche ooit leverde. Bovendien is het momenteel de snelste auto met dieselmotor ter wereld: de topsnelheid bedraagt 285 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h duurt 4,5 seconden (4,3 met Sport Chrono Pakket). Het gemiddelde verbruik van de Panamera 4S Diesel komt uit op 6,7-6,8 l/100 km (CO2: 176-178 g/km).

Ook de Panamera 4S Diesel heeft een motorconfiguratie met twee centraal geplaatste sequentiële turbo’s. Dit betekent dat de motor met commonrail-inspuiting (maximale inspuitdruk 2.500 bar) afhankelijk van de omstandigheden kan functioneren als een mono-turbo of een bi-turbo. Bij lage tot gemiddelde toerentallen gaat de volledige uitlaatgastroom door één turbo. Dit verbetert de motorrespons. Bij toerentallen boven 2.700 tpm komt ook de tweede turbo in actie. Beide turbo’s maken ook gebruik van VTG, ofwel variabele turbine geometrie – een systeem dat ook wordt toegepast op de 911 Turbo.

Assistentiesystemen van de nieuwste generatie

De nieuwe Panamera is standaard of optioneel (te) voorzien van vele assistentiesystemen die het rijden makkelijker en veiliger maken. Een belangrijk nieuw systeem is de nachtzichtassistent. Deze gebruikt een infrarood-/warmtecamera om mensen en grote dieren te detecteren. Op het display worden ze vervolgens met kleur gemarkeerd. Als de Panamera ook is voorzien van de led-matrix koplampen met 84 lichtpunten, worden voetgangers die zich buiten het bereik van het dimlicht bevinden al kort ‘uitgelicht’ waardoor de bestuurder nog sneller en adequater kan reageren. Zo draagt de nachtzichtassistent ook bij aan het voorkomen van gevaarlijke situaties. Het nieuwe Porsche InnoDrive met adaptieve cruise control kijkt ook ver vooruit. Op basis van navigatie-gegevens en signalen van radar- en videosensors berekent en activeert dit systeem de optimale acceleratie- en remwaarden, de juiste versnellingen en coasting-fases voor de volgende drie kilometer. Op deze manier neemt de elektronische co-piloot automatisch bochten en hellingen. Daarbij wordt de ter plekke geldende snelheidslimiet altijd in acht genomen.

De nieuwe Panamera staat vanaf november bij de Nederlandse Porsche Centra. Hij is leverbaar met opties als een panoramisch kanteldak, massagestoelen, ambienteverlichting en een 3D high-end sound system van Burmester.

Prijzen:
Panamera 4S€ 133.800
Panamera 4S Diesel€ 143.400
Panamera Turbo€ 187.900

Wil jij op de hoogte blijven van de trends en nieuwtjes op ADVERSUS? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Klik hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.