Mannenmode, kapsels, sexy modellen and style

Home | Lifestyle en welzijn | Op dieet en (toch) uit eten

Op dieet en (toch) uit eten
Sinds een paar dagen zit je helemaal in je dieet. Je eet gezond en regelmatig, maar niet teveel. En je ziet zowaar de naald van de weegschaal al voorzichtig zakken, wat je nog meer motiveert. En dan... Krijg je de uitnodiging om te gaan dineren. Een diner met vrienden of een zakendiner. Het maakt niet uit, feit is dat deze uitnodiging wel eens 'roet in het eten zou kunnen strooien'. En toch is dat helemaal niet nodig. Een dineetje of lunch buiten de deur hoeft niet per definitie een aanslag op je dieet te zijn. Hier zijn een aantal tips die je dieet veiligstellen.

Stel je niet bloot aan het commentaar van anderen Over het algemeen kan men het maar slecht verdragen om te gaan tafelen met iemand die op dieet is. En laten we eerlijk zijn, het bederft ook wel de eetlust als je iemand voor je hebt die lusteloos in een bord sla zit te prikken. Vertel daarom, als het even kan, je tafelgenoten gewoon niet dat je op dieet bent en pas de volgende besteltrucjes toe.

Wat te drinken? Bestel je gewoonlijke drankje - of het nu wijn of bier is - maar houd het bij één, hoogstens twee glazen. Bestel daarnaast water. Door veel water te drinken, lijkt het je om je wijn of bier 'te rekken'. Zo lijkt het erop dat je gezellig met het gezelschap meedrinkt maar ondertussen houd je wel in de gaten dat je niet teveel alcohol (een notoire dikmaker) en genoeg water (en weldoener) binnenkrijgt. Bestel verder liever geen drankjes met veel suiker. Heb je zin in een 'vullend' drankje kies dan eerder voor koolzuurhoudend tafelwater. Een andere goede 'vuller' is tomatensap.

Blijf uit de buurt van de broodmand Bestel geen brood. Het is een dikmaker die maar weinig voldoening geeft. Je kunt je 'calorieën' beter sparen voor het voor- en hoofdgerecht. Komt er toch brood op tafel, blijf dan uit de buurt van de broodmand.

Het voorgerecht Kiest je gezelschap voor een voorgerecht, dan zit er niets anders op dan mee te doen. Gelukkig hebben veel restaurants tegenwoordig salades als voorgerecht op het menu staan. Het is een ideale starter. Vermijd echter salades met kaas en vette dressings. Spreken de salades je niet aan, ga dan voor een voorgerecht op basis van mager vlees (carpaccio) of vis (een klein stukje vette vis als haring of paling kan geen kwaad), maar pas ook hier weer op voor de dressings.

Het hoofdgerecht Kies voor een eenvoudig gerecht - op basis van vis of vlees (wederom geen kaas!) -, bij voorkeur zonder al te veel saus. Gekookt of gepocheerd is altijd beter dan gefrituurd of in de boter gebakken. Vis of vlees op de gril past prima in een caloriearm dieet. Komt het hoofdgerecht met een bijgerecht, kies dan bij voorkeur voor gekookte groenten (geen aardappelen!) of een salade. Vermijd frietjes en rijst. Worden ze toch mee geserveerd, raak ze dan niet aan (zodra je eraan begint, ben je verloren).

Het dessert De beste keus is natuurlijk vers fruit (zonder toegevoegde suiker en sauzen). Wil je toch met de zoetigheden van de anderen meedoen, ga dan voor sorbetijs. In de regel is dit aanzienlijk minder vet dan 'gewoon' schepijs. Vermijd slagroom en laat garneringen als koekjes voor wat ze zijn.

Voel je niet gedwongen om je bord helemaal leeg te eten We krijgen het met de paplepel ingegoten om ons bord keurig netjes leeg te eten. Maar waarom zou de kok van het restaurant mogen beslissen hoeveel jij eet? Eet zoveel als jij wilt en maak er geen punt van om iets te laten liggen. Vind je het vervelend, leg er dan netjes je vork en mes overheen zodat er niet veel meer van te zien is. En geef de ober vooral géén uitleg waarom je iets hebt laten liggen. Doe alsof het vanzelfsprekend is.

Een stukje chocolade als zoete afsluiting Heb je na de maaltijd toch nog een onweerstaanbare, zoete trek, ga dan voor een klein stukje bittere chocolade. In veel restaurants wordt dit bij de koffie geserveerd. Het is een waardige afsluiting van een heerlijk maar al met al caloriearm diner.

ADVERSUS


 

MEER OP ADVERSUS