Audi Sport-gamma breidt uit met competition plus-versies

Extra sportieve uitvoeringen voor Audi RS 4 Avant en Audi RS 5. Nieuw RS sportonderstel pro, sportiever Audi quattro sportdifferentieel en optionele Pirelli Corsa P Zero-banden voor nog meer dynamiek. RS sportuitlaatsysteem plus tilt sound-beleving naar een nog hoger niveau

Audi Sport-gamma breidt uit met competition plus-versies
Audi Sport-gamma breidt uit met competition plus-versies

Audi breidt het Audi Sport-gamma in Nederland uit met nieuwe, nog sportievere competition plus-versies voor de RS 4 Avant en RS 5 Coupé & Sportback. De competition plus-uitvoeringen krijgen tal van exclusieve uitrustingsfeatures die het design van deze RS-modellen nog verder aanscherpen en de rijbeleving naar een next level tillen. Het RS sportonderstel pro met coilover-ophanging staat borg voor maximale rijdynamiek en rijplezier, zonder de praktische bruikbaarheid voor alledag negatief te beïnvloeden. Onder het motto ‘less is more’ is de geluidsisolatie tussen het motorcompartiment en het interieur verminderd, waardoor de RS 4 Avant en RS 5 Coupé & Sportback competition plus een fantastische sound-beleving aan de dag leggen. De potente V6 biturbo levert 331 kW (450 pk) en een koppel van 600 Newtonmeter tussen 1.900 en 5.000 tpm, terwijl de topsnelheid van beide modellen is verhoogd naar 290 km/u. De nieuwe competition plus-versies worden vanaf juli exclusief leverbaar via de Audi Sport-dealers.

Het RS sportonderstel pro van de nieuwe competition plus-modellen beschikt over een handmatig instelbare coilover-ophanging, voor een ideale balans tussen comfort en prestaties. Ten opzichte van de reguliere RS-modellen verlaagt dit RS sportonderstel pro de rijhoogte van de competition plus-uitvoeringen met 10 mm. Bovendien kunnen klanten het onderstel handmatig met nog eens 10 mm verlagen, tot een totaal van 20 mm. Een hogere veerverhouding, drievoudig instelbare dempers en stijvere stabilisatorstangen zorgen voor nog meer precisie en een extra sportieve handling, en helpen de rondetijden op het circuit verder te verlagen. 

Aandrijffocus op de achterwielen

Het verbeterde quattro sportdifferentieel garandeert nog meer wendbaarheid en rijplezier, met name in de ‘dynamic’ rijstand van het Audi drive select-systeem. Nieuw ontwikkelde software met aangepaste settings legt nu meer aandrijffocus op de achterwielen. Bovendien resulteert vernieuwde software in de transmissieaansturing in razendsnelle schakeltijden en een voelbaar grotere spreiding tussen de diverse rijstanden.

Topsnelheid verhoogd naar 290 km/u

Dankzij al die verfijningen accelereert de Audi RS 4 Avant competition plus in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u, tweetienden van een seconde sneller dan de standaardversie. De Audi RS 5 Coupé en RS 5 Sportback competition plus voltooien die sprint zelfs in 3,8 seconden, een verbetering van 0,1 seconde ten opzichte van de reguliere RS 5’s. Aanvullend heeft Audi de topsnelheid van de competition plus-versies verhoogd naar 290 km/u.

Uiteraard moeten die prestaties ook tijdig kunnen worden beteugeld wanneer de situatie daarom vraagt; bijvoorbeeld bij het aanremmen voor een bocht op het circuit of bij een noodstop op de openbare weg. In combinatie met de (optionele) Pirelli P Zero Corsa-banden, opgewaardeerde ABS-software en het keramische RS-remsysteem wordt de remweg bij een snelheid van 100 km/u met twee meter ingekort.

RS-sound

Speciaal voor de competition plus-versies van de RS 4 Avant en RS 5 Coupé & Sportback heeft Audi Sport GmbH een nieuw RS sportuitlaatsysteem met matzwarte uitlaten ontwikkeld. Het resultaat is een meer intense sound, die niet alleen te danken is aan het uitlaatsysteem zelf, maar ook aan een beperkter gebruik van isolatiematerialen tussen het motorcompartiment en het interieur. Door deze ingrepen is tevens het totaalgewicht van de auto’s met zo’n acht kilogram teruggebracht.

Onderscheidend

Niet alleen in technologisch opzicht onderscheiden de RS 4 Avant en RS 5 competition plus zich nadrukkelijk; ook in het interieur komt de exclusiviteit van deze modellen terug. Zo zijn de zijpanelen van de stoelen bijvoorbeeld uitgevoerd in Piano Zwart. Een optionele Dinamica / Pearl Nappa combinatie is beschikbaar voor de RS sportstoelen. Het Dinamica-materiaal bestaat voor 45 procent uit gerecyclede PET-vezels, waarbij zo’n 215 gram van dit materiaal in elke stoel is verwerkt.

Ook uiterlijk zijn de nieuwe modellen duidelijk herkenbaar, en niet alleen aan de hoogglanszwarte ringen op de motorkap en achterklep en de hoogglanszwarte typeaanduiding. Als primeur zijn deze exclusieve RS 4 Avant- en RS 5-uitvoeringen leverbaar in een speciale Sebring Zwart kristaleffect carrosseriekleur. Klanten die de sportieve uitstraling van hun auto nog verder willen vergroten, kiezen voor hoogglans Phantom Zwart competition-velgen. Optioneel schoeit Audi deze 20 inch velgen met Pirelli P Zero Corsa high-performance banden die zijn ontworpen voor gebruik op zowel de openbare weg als op het circuit. Matrix LED-koplampen met laserlicht zijn standaard voor de Audi RS 5 competition plus, de RS 4 Avant competition plus krijgt af-fabriek Matrix LED-verlichting mee. 

De nieuwe competition plus-modellen worden vanaf juli exclusief via de Nederlandse Audi Sport-dealers beschikbaar. Prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

Vind je dit artikel leuk? Laten we dan contact houden. Voeg ADVERSUS toe aan je favorieten. Druk op CRTL en D op je toetsenbord. We hopen je snel weer terug te zien! :-)

MEER OP ADVERSUS.NL