BMW Motorrad presenteert nieuwe BMW G 310 GS

Met de BMW G 310 GS introduceerde BMW Motorrad in 2016 de GS beleving in het segment onder 500 cm3. Nu, vier jaar na zijn debuut, treedt de nieuwe BMW G 310 GS in de schijnwerpers. Met een uitrusting en nieuwe technologie…

BMW Motorrad presenteert nieuwe BMW G 310 GS
BMW Motorrad presenteert nieuwe BMW G 310 GS

Met de BMW G 310 GS introduceerde BMW Motorrad in 2016 de GS beleving in het segment onder 500 cm3. Nu, vier jaar na zijn debuut, treedt de nieuwe BMW G 310 GS in de schijnwerpers. Met een uitrusting en nieuwe technologie waarmee hij veelzijdiger, veiliger en dynamischer rijdt – zowel bij dagelijks gebruik in de stadse jungle als op buitenwegen en off-road in niet al te zwaar terrein. De BMW G 310 GS komt in 2021 op de markt met een vanafprijs van € 7.250,-.

Eencilindermotor voldoet aan Euro 5 emissienorm met automatische toerentalverhoging bij wegrijden en elektronisch aangestuurde gasklep.
De BMW G 310 GS behoudt de betrouwbare 313 cm3 vloeistofgekoelde eencilindermotor met vier kleppen, twee bovenliggende nokkenassen en elektronische brandstofinjectie. De naar achter hellende cilinder en de 180 graden gedraaide cilinderkop – met het inlaatkanaal aan de voorzijde en de uitlaat aan de achterzijde – zijn als designkenmerken gebleven. Deze opstelling zorgt voor een optimale toevoer van inlaatlucht voor de verbranding en draagt bij aan de compacte bouw van de motorfiets. Met een vermogen van 25 kW (34 pk) bij 9.500 t/min en een maximumkoppel van 28 Nm bij 7.500 t/min is de eencilinder ook in de nieuwe versie die voldoet aan de Euro 5 emissienorm, de ideale krachtbron voor de nieuwe BMW G 310 GS als het gaat om rijdynamiek.

De motor is nu uitgerust met een elektronische gashendel, die de elektronische gasklep aanstuurt. Dat resulteert in een gevoeliger gasreactie. Automatische toerentalverhoging zorgt voor soepeler wegrijden en voorkomt plotseling afslaan van de motor. De slipkoppeling (anti-hopping clutch) met zelfbekrachtiging is eveneens nieuw. Die vermindert, vooral bij tegelijk remmen en terugschakelen, het remmend effect van de motor op het achterwiel en draagt zo bij aan de veiligheid. Inknijpen van de koppeling gaat bovendien lichter.

Nieuwe LED koplamp en LED richtingaanwijzers.
De BMW G 310 GS had al een LED achterlicht. De nieuwe versie heeft nu ook een full-LED koplamp en LED richtingaanwijzers. Dat vergroot het zicht in het donker en de zichtbaarheid. De ophanging van de koplamp is gemodificeerd, waardoor hinderlijke vibraties van de lichtbundel tot het verleden behoren. De schakelaar voor groot licht en dimlicht is op controle-unit links op het stuur geplaatst.

Verstelbare rem- en koppelingshendel.
De hendel van de koppeling en die van de rem zijn in vier standen te verstellen. Een ergonomisch voordeel dat vooral rijders met kleinere handen zullen waarderen. Stand 3 van de remhendel stemt overeen met de gripwijdte bij het uitgaande model. In stand 1 staat de remhendel 6 mm dichter bij het handvat.

Subtiel gewijzigd design met attractieve standaardkleur en twee exclusieve stijlvarianten.
GS staat bij BMW Motorrad voor absolute functionaliteit, betrouwbaarheid en robuustheid. Aan de nieuwe BMW G 310 GS is direct te zien dat die tot de GS familie behoort. Met zijn karakteristieke windscherm, hoge frontpartij, opvallende taille en korte, hoge achterzijde heeft hij de hoofdkenmerken van de grotere BMW R 1250 GS modellen. De voorzijde komt nog agressiever en dynamischer over dankzij de nieuwe LED koplamp.

De kleuren zijn eveneens een verwijzing naar de BMW GS familie. Er zijn drie kleurvarianten voor de BMW G 310 GS, de covers voor de dynamo, koppeling en waterpomp zijn nu bij alle drie uitgevoerd in Titanium Grey metallic.

Aanvullend op het GS kleurenschema met de standaardkleur Polar White en zijpanelen van de tank in Grey is de nieuwe BMW G 310 GS ook verkrijgbaar als sportieve Rallye stijlvariant. Het frame is uitgevoerd in rood en het frontstuk en middendeel van de tankcover in Kyanit Bue metallic. Ook is er een ‘40 Years GS’ edition van de BMW G 310 GS, met de kleurstelling van een beroemd model uit de BMW GS historie: de R 100 GS. Deze speciale editie wordt gesierd door een treffende combinatie van zwart en geel met opvallende graphics op de zijpanelen van de tank.

Alle nieuwe features van de BMW G 310 GS:

  • Eencilindermotor gehomologeerd voor Euro 5 emissienorm met elektronisch gasklepbediening en automatische toerentalverhoging bij wegrijden.
  • Slipkoppeling met zelfbekrachtiging.
  • Nieuwe LED koplamp en LED richtingaanwijzers.
  • Hendel voor koppeling en rem in vier standen instelbaar.
  • Covers van dynamo, koppeling en waterpomp uitgevoerd de kleur Titanium Grey metallic.
  • Subtiel aangepast design met attractieve standaardkleurstelling en twee exclusieve stijlvarianten.
BMW G 310 GS  
Motor  
Cilinderinhoudcm3313
Boring x slagmm80 x 62,1
VermogenkW (pk)25 (34)
Bij toerental1/min9.500
KoppelNm28
Bij toerental1/min7.500
Type Vloeistofgekoelde eencilinder 4-takt motor, 4 kleppen, tuimelaar bediend, 2 bovenliggende nokkenassen en 1 balansas, wet-sump smering, elektronisch eGas, toerentalverhoging bij wegrijden
Aantal cilinders 1
Compressieverhouding 10,9:1
Klepbediening DOHC
Kleppen per cilinder 4
Diameter inlaat/uitlaatmm33,5/27,2
Diameter gasklepmm42
ECU Elektronische brandstofinjectie BMW-E2
Uitlaatgasreiniging Geregelde 3-wegkatalysator, Euro 5 emissienorm
Elektrisch systeem  
Dynamowatt330
AccuV/Ah12/8
Koplamp LED
StartmotorkW0,5
Aandrijving  
Koppeling Meervoudige natteplatenkoppeling, mechanisch bediend, zelfbekrachtigd
Versnellingsbak Klauwen geschakelde 6-versnellingsbak, geïntegreerd in de motorbehuizing
Primaire overbrenging 3.083
VersnellingsverhoudingenI3.000
 II2.063
 III1.588
 IV1.286
 V1.095
 VI0.955
Secundaire overbrenging Eindeloze Z-ketting, aandrijvingsdemper in achterwielnaaf
Rijwielgedeelte  
Frame Stalen buizenframe
Wielgeleiding voor Upside-down vork 41 mm
Wielgeleiding achter Dubbelzijdige swingarm van gegoten aluminium, monoshock, instelbare veervoorspanning
Veerweg voor/achtermm180/180
Naloopmm98
Wielbasismm1.420
Balhoofdhoeko63,3
RemmenVoorEnkele schijf, diameter 300 mm, vierzuiger radiale remklauw
 AchterEnkele schijf diameter 240 mm, enkelzuiger zwevende remklauw
ABS BMW Motorrad ABS
Wielen Gegoten aluminium
 Voor2,50 x 19 inch
 Achter4,0 x 17 inch
BandenVoor110/80 R 19
 Achter150/70 R 17
Afmetingen en gewichten  
Lengtemm2.075
Breedte inclusief spiegelsmm880
Zithoogte onbeladenmm835
Onbeladen, rijklaargewichtkg169,5
Max. toelaatbaar totaalgewichtkg345
Tankinhoudl11
Prestaties en verbruik  
Brandstofverbruikl/100 km3,33
Topsnelheidkm/h143
MEER OP ADVERSUS