Range Rover Velar leverbaar als P400e Plug‑in Hybride

De Range Rover Velar is aantrekkelijker, duurzamer en slimmer dan ooit dankzij een grondige upgrade. Land Rover introduceert onder meer een efficiënte P400e Plug‑in Hybride, maar ook…

Range Rover Velar leverbaar als P400e Plug‑in Hybride
Range Rover Velar leverbaar als P400e Plug‑in Hybride

De Range Rover Velar is aantrekkelijker, duurzamer en slimmer dan ooit dankzij een grondige upgrade. Land Rover introduceert onder meer een efficiënte P400e Plug-in Hybride, maar ook nieuwe Pivi-infotainmentsystemen en elegante nieuwe designfeatures.

De Range Rover Velar – gepositioneerd tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport – biedt klanten de perfecte balans tussen design en technologie. En vanaf nu ook met elektrische power. De Velar P400e combineert efficiency met performance dankzij een 221 kW (300 pk) sterke 2.0 liter viercilinder Ingenium-benzinemotor en een 105 kW sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt maar liefst 297 kW (404 pk) met een systeemkoppel van 640 Nm. Dit resulteert in een acceleratie van 0 naar 100 km/uur van slechts 5,4 seconden.

P400e Plug-in Hybride

De geavanceerde elektromotor wordt gevoed door een 17,1 kWh lithium-ion-accu, geplaatst onder de vloer van de bagageruimte. Met Fast Charging (32 kW gelijkstroom) is de accu in een half uur van 0 tot 80 procent op te laden. Met een wallbox thuis, met een capaciteit van 7 kW, kan dat in 1 uur en 40 minuten. Met een volle accu kan deze nieuwe Range Rover Velar P400e tot wel 53 kilometer volledig elektrisch en lokaal emissievrij rijden. De puur elektrische actieradius is ruim voldoende voor het meeste woon-werkverkeer (ongeveer 20 kilometer in Nederland) in de EV-modus zonder onderweg te moeten opladen. Het gemiddelde brandstofverbruik is beperkt tot 2,2 l/100 km* met een gemiddelde CO2-emisise van 50 g/km*.

Drie rijmodi P400e

De Velar P400e heeft drie rijmodi: EV, HYBRID en SAVE. In de EV-modus (Electric Vehicle) drijft uitsluitend de elektromotor de auto aan. In de HYBRID-modus – de standaardinstelling – werken de benzine- en elektromotor optimaal met elkaar samen. Het systeem past de werking van de aandrijflijn automatisch aan aan de rijomstandigheden en de resterende acculading. De functie Predictive Energy Optimization (PEO) integreert op slimme wijze route- en GPS-locatiegegevens om de efficiency en het comfort voor de geselecteerde reis te maximaliseren. Tot slot is er de SAVE-modus – deze geeft prioriteit aan de verbrandingsmotor om de acculading te sparen voor inzet later tijdens de reis, bijvoorbeeld bij het binnenrijden van stedelijk gebied.

Nieuwe Ingenium-motoren

Voor het eerst introduceert Land Rover ook nieuwe 3.0 liter zes-in-lijn Ingenium-motoren in de Range Rover Velar. De nieuwe in eigen huis ontwikkelde motoren zijn verkrijgbaar als D300 (221 kW (300 pk)/650 Nm diesel) en als P400 (294 kW (400 pk)/550 Nm benzine). Al deze versies zijn standaard uitgerust met vierwielaandrijving en luchtvering voor het kenmerkende Range Rover-comfort. De nieuwste vier- en zescilinder Ingenium benzine- en dieselmotoren zijn voor het eerst ook met Mild Hybride-techniek verkrijgbaar voor een lager brandstofverbruik en lagere emissies.

Mild-Hybrid Electric Vehicle

De geavanceerde Mild-Hybrid Electric Vehicle-techniek (MHEV) voor de vier- en zescilinder dieselmotoren en de zescilinder benzinemotoren, omvat een Belt integrated Starter Generator (BiSG). Die kan tijdens remmen en gas los de kinetische energie die anders verloren gaat, terugwinnen. Die energie wordt opgeslagen in een aparte 48-volt lithium-ion-accu, geplaatst onder de vloer van de bagageruimte. Deze accu levert energie voor de elektromotor als die de verbrandingsmotor ondersteunt bij accelereren en ondersteunt het verfijnde stop-startsysteem.

Superschone dieselmotoren

De P400 zescilindermotor is voorzien van een elektrische supercharger, twin-scroll turbotechniek en Continuous Variable Valve Lift (CVVL) voor nog meer efficiency en performance. De krachtige P400-versie sprint in slechts 5,5 seconden naar 100 km/uur. De D300 dieselmotor heeft hier 6,5 seconden voor nodig. Het gemiddelde verbruik van de D300 komt uit op 7,4 l/100 km* met een CO2-uitstoot van 196 g/km*. Dankzij sequentiële turbo’s en nabehandeling van uitlaatgassen is dit een van ’s werelds toonaangevende dieselmotoren. Niet voor niets voldoet deze krachtbron met 48-volt MHEV-technologie al aan de emissienormen Real Driving Emissions Step 2 (RDE2) en Euro 6d-Final. De D300 Ingenium-dieselmotor is ook verkrijgbaar in de Range Rover en Range Rover Sport.

Nieuwe D200 dieselmotor

Land Rover introduceert ook de nieuwe generatie viercilinder Ingenium D200 (150 kW/204 pk) dieselmotor in de Range Rover Velar. Deze biedt meer power, minder CO2-uitstoot en een lager brandstofverbruik. De motor wordt met dezelfde MHEV-technologie aangeboden als de rest van de motoren in het gamma. De CO2-uitstoot komt uit op 168 g/km*, met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,3 l/100 km*.

Overzicht motorenline-up Range Rover Velar

Plug-in Hybride

  • P400e: 297 kW (404 pk), 2.0 liter 4-cilinder benzinemotor, 640 Nm bij 1.500-4.400 t.p.m.

Benzine

  • P250: 184 kW (250 pk), 2.0 liter 4-cilinder, 365 Nm bij 1.300-4.500 t.p.m., 8-trapsautomaat, AWD
  • P400: 294 kW (400 pk), 3.0 liter 6-cilinder MHEV, 550 Nm bij 2.000-5.000 t.p.m.

Diesel

  • D200: 150 kW (204 pk), 2.0 liter 4-cilinder MHEV, 430 Nm bij 1.750-2.500 t.p.m., 8-trapsautomaat, AWD
  • D300: 221 kW (300 pk), 3.0 liter 6-cilinder MHEV, 650 Nm bij 1.500-2.500 t.p.m., 8-trapsautomaat, AWD

Pivi-infotainmentsysteem

De nieuwe Velar is uitgerust met het nieuwste Pivi-infotainmentsysteem. Het slimme en intuïtieve systeem biedt de gebruiker nog meer digitaal gebruiksgemak. De nieuwe Range Rover Velar is gebaseerd op de geavanceerde Electronic Vehicle Architecture (EVA 2.0). Die ondersteunt een breed gamma nieuwe technologieën om ervoor te zorgen dat de auto altijd verbonden is en te allen tijde geheel up-to-date.

Pivi is met gebruiksgemak in het achterhoofd ontwikkeld. Een eenvoudige interface vermindert het aantal interacties om de veiligheid te vergroten. Het systeem biedt haarscherpe nieuwe graphics en een zeer hoge reactiesnelheid. Dankzij de nieuwe elektrische EVA 2.0-architectuur zijn de schermen en het navigatiesysteem binnen enkele seconden klaar voor gebruik, bovendien heeft het systeem een eigen stroombron. Klanten hebben ‘over-the-air’ toegang tot software-updates, waardoor ze niet meer naar een dealer hoeven te gaan voor updates.

Dankzij de nieuwste embedded dual-sim technologie met twee LTE-modems kan het systeem meerdere functies tegelijk vervullen, zoals streaming van media en het downloaden van software-updates (SOTA) zonder dat de prestaties daaronder lijden. De geavanceerde connectiviteit zorgt ook voor minimale onderbrekingen vanwege weggevallen dekking, want het systeem scant de netwerkproviders voor het sterkste signaal.

Het streamen van muziek en media was nog nooit zo makkelijk. Spotify is voor het eerst direct geïntegreerd in het infotainmentmenu. Bovendien is het mogelijk om twee telefoons tegelijk te koppelen via Bluetooth-technologie.

Om snel toegang te bieden tot essentiële informatie is de Range Rover Velar uitgerust met een nieuwe 12-inch HD Interactive Driver Display. Met verbeterde weergave en een naar wens aan te passen lay-out kan de display navigatiekaarten op het volledige scherm met instructies per situatie weergeven, net als digitale meters, media, contactenlijst en infotainmentinformatie. In samenwerking met de nieuwste, optionele Head-up Display-technologie geeft de nieuwe Velar alle informatie die de bestuurder nodig heeft, zodat die zijn aandacht optimaal bij het verkeer kan houden.

3D Surround Camera

De nieuwe Range Rover Velar is verder uitgerust met nieuwe camera’s die twee belangrijke nieuwe functies mogelijk maken: 3D Surround Camera en ClearSight Ground View, beide standaard aanwezig. De 3D Surround Camera geeft real time een 3D-perspectief van de omgeving rond het voertuig weer via het 10-inch touchscreen. Dit is vooral voor manoeuvres op lage snelheid handig, zoals parkeren bij een stoeprand en het in- en uitrijden van krappe plekken en voor kruispunten. De 3D Surround Camera kan ook het bovenaanzicht van de auto weergeven.

ClearSight Ground View

Een andere innovatieve camerafunctie – mogelijk dankzij de 3D Surround Camera – is het bekroonde ClearSight Ground View. Dat koppelt op slimme wijze camerabeelden aan elkaar zodat een ​​virtueel zicht onder de motorkap ontstaat. De motorkap wordt bij wijze van spreken onzichtbaar. Camera’s in de grille en op de buitenspiegels bieden een nauwkeurige weergave van het terrein en mogelijke gevaren. Een virtueel beeld van 180 graden maakt manoeuvreren gemakkelijker bij snelheden tot 30 km/uur.

Remote App

Via de Remote App is belangrijke informatie over de Velar te raadplegen, zoals het brandstofniveau, de locatie en de reisgeschiedenis. Het voertuig op afstand ver- en ontgrendelen of via de Park Heat-functie de cabine te verwarmen of koelen is ook mogelijk. Eigenaren van de PHEV-versie kunnen het niveau van de resterende elektrische actieradius, de laadstatus, de oplaadtijd en de temperatuur in het interieur controleren via Pre-Conditioning. Via de laatste functie kan het interieur met behulp van netvoeding worden gekoeld en verwarmd zodat dat daar onderweg geen energie aan verloren gaat. Via de Remote App is het binnenkort ook mogelijk om bestemmingen via de smartphone naar het navigatiesysteem van de auto te sturen.

Active Road Noise Cancellation

Dankzij Active Road Noise Cancellation-technologie is het interieur van de nieuwe Range Rover Velar stiller dan ooit. De werking van het systeem is vergelijkbaar met die van een koptelefoon met noise cancelling-technologie. Het systeem monitort continu de vibraties van het wegdek en berekent de benodigde geluidsgolven in de tegengestelde fase om het geluid te onderdrukken, zodat de inzittenden er geen last van hebben. Dat zorgt voor minder geluid en meer verfijning in het interieur, zodat de inzittenden minder vermoeid raken – vermoeidheid is een bekend verschijnsel bij mensen die langdurig blootstaan aan laagfrequent geluid. Het systeem houdt rekening met het aantal inzittenden terwijl het voortdurend zorgt voor de beste ervaring voor alle inzittenden. Het effect is subtiel, maar de reductie van minimaal 4 dB zorgt wel voor meer rust in het interieur.

Cabin Air Ionisation

Behalve op bescherming van het gehoor focust Land Rover zich ook op de luchtkwaliteit in de Velar. Cabin Air Ionisation verbetert de luchtkwaliteit in het interieur dankzij nanotechnologie waarmee allergenen en onplezierige geurtjes worden verwijderd. Het systeem filtert ultrakleine deeltjes (PM2,5) uit de lucht in het interieur. Inzittenden kunnen het systeem activeren met de Purify-knop op het onderste touchscreen. Op deze manier ademen inzittenden van een Velar altijd schone lucht, die zelfs schoner is dan de buitenlucht.

Activity Key

Ook verkrijgbaar is de tweede generatie van de Activity Key. Hiermee kan de Velar worden ver- en ontgrendeld en gestart. Het is niet nodig om de conventionele sleutel mee te nemen. Het oplaadbare apparaatje bevat ook een LCD-horloge en functioneert tot wel zeven dagen zonder tussentijds te moeten worden opgeladen. Bovendien is de Activity Key waterdicht en schokbestendig.

Een andere highlight van de nieuwe Range Rover Velar is het nieuwe stuurwiel met geïntegreerde zogeheten smart buttons. Die zijn voorbereid op komende ADAS-software-updates die over-the-air binnengehaald kunnen worden. Een nieuwe Drive Selector vervangt de transmissiedraaiknop.

Range Rover Velar Edition

De nieuwe Range Rover Velar is door de klant nog verder te personaliseren dankzij een combinatie van exterieur- en interieurupgrades. Er zijn twee nieuwe wieldesigns verkrijgbaar in de maten 19 en 21 inch. Er zijn ook nieuwe kleuren leverbaar, te weten Hakuba Silver en Portofino Blue. Land Rover levert de Range Rover Velar ook als Edition. Deze exclusieve uitvoering is gebaseerd op de R-Dynamic SE-versie en heeft als extra’s een in zwart uitgevoerd panoramadak en bijpassende zwarte lichtmetalen 20-inchwielen. De speciale uitvoering is uitsluitend in de kleuren Lantau Bronze metallic, Hakuba Silver, Santorini Black en Eiger Grey leverbaar.

De nieuwe Range Rover Velar is per direct te bestellen. Prijzen beginnen bij € 75.928,- voor de efficiënte P400e Plug-in Hybrid. De D200 is verkrijgbaar vanaf € 78.224,-.

*Alle verbruiks-, emissie- en elektrische actieradiuscijfers zijn gemiddelden op basis van de WLTP. Actieradiuscijfers van de EV zijn vastgelegd met een productieauto over een gestandaardiseerde route. In de praktijk is de actieradius afhankelijk van de conditie van de auto en de batterij, de omstandigheden op de weg en de rijstijl. Vermelde cijfers zijn vastgelegd in officiële tests van de fabrikant, overeenkomstig de EG-wetgeving. Cijfers alleen ter vergelijking, Praktijkcijfers voor brandstof- en stroomverbruik, emissie en actieradius kunnen afwijken onder invloed van de rijstijl, weersomstandigheden, belasting van de auto, wiel- en bandenmaat en gemonteerde accessoires.

MEER OP ADVERSUS