Jaguar XJ: Ultieme Premium Sedan Nog Verder Verbeterd Nieuwe Topversie: Sportieve XJR575

Jaguar XJ: Ultieme Premium Sedan Nog Verder Verbeterd Nieuwe Topversie: Sportieve XJR575
Jaguar XJ: Ultieme Premium Sedan Nog Verder Verbeterd Nieuwe Topversie: Sportieve XJR575

De XJ is het topmodel van Jaguars modellengamma. Het indrukwekkende, verfijnde model verenigt ultieme luxe met sportieve dynamiek. De auto is hoofdzakelijk uit aluminium opgebouwd en kenmerkt zich door perfecte lijnen, vormgeving en afwerking. Door de manier waarop de carrosserie is opgebouwd, zijn minder panelen en dus lassen nodig dan met traditionele bouwwijzen. Daardoor is deze luxueuze premium sedan bijzonder dynamisch, efficiënt en verfijnd.

XJR575

De nieuwe Jaguar XJR575 is de meest dynamische versie van het XJ-gamma. Jaguar Land Rovers 5.0 liter V8 met supercharger levert in deze uitvoering 423 kW (575 pk) vermogen en een koppel van 700 Nm. Daarmee accelereert de sportieve premium sedan in slechts 4,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. De topsnelheid van de XJR575 ligt op 300 km/uur, te bereiken in slechts 44 seconden. Deze versie – die ook leverbaar is met 15 centimeter langere wielbasis – verstevigt de positie van de XJR als Jaguars snelste XJ sedan.

Klanten hebben voor de XJR575 de keuze uit twee speciale carrosseriekleuren van Jaguar Land Rovers Special Vehicle Operations: Velocity Blue en Satin Corris Grey. De Jaguar XJR575 is voorzien van speciaal ontwikkelde exterieurdetails, zoals de nieuwe achterspoiler, de dorpels, de opnieuw vormgegeven voorbumper en de onderste luchtinlaten met Gloss Black omlijsting. Verder onderscheiden de nieuwe badges en dubbele louvres in de motorkap de XJR575 uiterlijk van de andere versies van de XJ. Glanzend zwarte Farallon 20-inchwielen en rode remklauwen vormen de dynamische finishing touch van deze speciale uitvoering.

De XJR575 is – net als alle versies van de XJ – uitgerust met Adaptive LED-koplampen, die een natuurlijker licht geven dan bi-xenonlampen. De koplampen omvatten het Adaptrive Front-lighting System, actieve en passieve bochtverlichting en automatisch grootlicht.

Het interieur van de XJR575 voorziet Jaguar van speciale dorpelpanelen met reliëf, 575-gravures en bekleding met diamantpatroon met keuze uit de kleurencombinaties Jet/Jet en Ivory/Jet en afgewerkt met extra 575-logo’s. De sportstoelen in de XJR575 zijn voorzien van verstelbare wangen voor extra zijdelingse steun in bochten.

XJ-gamma

Het gamma van de Jaguar XJ bestaat uit de volgende versies:

  • XJ Luxury
  • XJ Premium Luxury
  • XJ Portfolio (uitsluitend lange wielbasis)
  • XJ R-Sport
  • XJR575
  • XJ Autobiography (uitsluitend lange wielbasis)

Het gamma motoren en transmissies:

Diesel

  • 0 liter V6 – 221 kW (300 pk), 8-trapsautomaat en achterwielaandrijving

 Benzine

  • 0 liter V6 supercharged – 250 kW (340 pk), 8-trapsautomaat en vierwielaandrijving
  • 0 liter V8 supercharged – 423 kW (575 pk), 8-trapsautomaat en achterwielaandrijving

De dieselmotor voldoet aan de Euro 6-emissienorm. Met een koppel van 700 Nm sprint de XJ met deze motor van 0 naar 100 km/uur in 6,2 seconden. Het verbruik bedraagt 5,7 l/100 km en de CO2-emissie ligt op 149 g/km. De achtgaats piëzo-injectoren spuiten de brandstof met een druk van tot wel 2.000 bar in de verbrandingsruimte en leveren het optimale brandstof-luchtmengsel voor een lager verbruik. Het innovatieve parallel-sequentiële turbosysteem omvat efficiëntere turbo’s. De primaire turbo draait op geavanceerde keramische kogellagers. De verlaagde inwendige weerstand zorgt voor snelle reacties op het gaspedaal, een snellere opbouw van het koppel en dus een nog snellere acceleratie. De uitschakelbare koelvloeistofpomp en de tweetraps oliepomp zorgen dat de koude motor snel op bedrijfstemperatuur komt. Het uitlaatgasrecirculatiesysteem omvat twee circuits, een voor lage en een voor hoge druk. Dat verlaagt de NOx-emissies en pompverliezen over een breder toerengebied. Aanvullend spuit het SCR-systeem (Selective Catalytic Reduction) een ureumoplossing vóór de SCR-katalysator in het uitlaatsysteem, waardoor NOx wordt omgezet in stikstof en water, zodat de XJ diesel voldoet aan de Euro 6-emissienorm.

Benzinemotoren

De bekende volledig aluminium V6- en V8-motoren voor de XJ zijn voorzien van directe brandstofinjectie, variabele kleptiming, een supercharger en intelligente start-stopsystemen voor optimale prestaties en opvallende efficiency. De 3.0 V6 supercharged levert een vermogen van 250 kW (340 pk) en een maximumkoppel van 450 Nm. Deze motor is leverbaar in combinatie met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. De 5.0 liter V8 supercharged levert in de XJR575 maar liefst 423 kW (575 pk) vermogen en 700 Nm koppel. Dat is goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 4,4 seconden en een topsnelheid van 300 km/uur.

Transmissies

Alle motoren zijn gekoppeld aan een speciaal voor de Jaguar XJ ontwikkelde automatische ZF-achttrapstransmissie, afgestemd op het leveren van de perfecte balans van ongeëvenaarde acceleratie, schakelcomfort, dynamiek en efficiency.

Uitgebreide technologische updates

De Jaguar XJ krijgt een aantal technologische updates. Daarmee verbetert de connectiviteit aan boord met 4G en wifi, zodat de inzittenden onderweg met maar liefst acht apparaten online kunnen blijven. Verder wordt de middenconsole voorzien van een groter 10-inch touchscreen. Die is niet alleen beter leesbaar, het scherm is ook als smartphone te bedienen, zodat de inzittenden eenvoudig kunnen in- en uitzoomen op het scherm als ze het satellietnavigatiesysteem gebruiken. Ook kunnen ze hun eigen homepage creëren om snel bij hun favoriete functies te komen.

Het intuïtieve Touch Pro-infotainmentsysteem biedt onder meer navigatie van deur tot deur, 4G wifi en een MeridianTM Signature Sound System-audiosysteem met een vermogen van 1.300 watt. Alle functies zijn toegankelijk via de nieuwe 10-inch touchscreen in de middenconsole. Het 17-kanaals Meridian stereo en surround soundsysteem geeft dankzij Meridians Trifield-technologie het geluid perfect weer en is de maatstaf op het gebied van minimale vervorming.

Touch Pro biedt ook full-screen navigatie op het 12,3-inch TFT Interactive Driver Display.

Touch Pro is voorzien van een high-performance quad-core processor en draait op modern, ultrasnel ethernet. Het netwerk biedt ultrasnelle gegevensoverdracht. Samen zorgen ze voor ongelofelijk fraaie weergave van beeld en geluid, en korte reactietijden.

De nieuwste stereocameratechnologie maakt een aantal slimme veiligheidsfuncties mogelijk, zoals Autonomous Emergency Braking, Lane Departure Warning en Lane Keep Assist. Adaptive Cruise Control met Queue Assist maakt filerijden op de snelweg minder inspannend doordat het systeem de voorligger volgt en een veilige afstand aanhoudt.

Traffic Sign Recognition werkt samen met Jaguars Adaptive Speed limiter. Het system herkent de borden waarop de maximumsnelheid is aangegeven, vergelijkt die met de informatie in het navigatiesysteem en past de snelheid van de auto aan als de actuele snelheidslimiet daarvan afwijkt.

Blind Spot Monitoring waarschuwt de bestuurder via een oplichtend icoon in de buitenspiegel voor eventuele voertuigen in de dode hoek.

Parkeren: eenvoudig en veilig

Dankzij de elektrische stuurbekrachtiging is semi-autonoom parkeren mogelijk, zowel parallel als haaks op de rijrichting. Ultrasone sensors meten de ruimte en vervolgens stuurt het systeem de auto in een geschikte parkeerplaats. Als de auto parallel is geparkeerd, kan het systeem de auto ook weer uit de parkeerplaats manoeuvreren. De bestuurder hoeft alleen het gaspedaal, de rem en de transmissie te bedienen. Een 360o-camera geeft een compleet beeld van de situatie rond de auto, zodat manoeuvreren zonder iets te raken eenvoudig is.

Reverse Traffic Detection

Radarsensors maken ook achteruitrijden gemakkelijk en veilig. Het systeem signaleert voertuigen die van links of rechts achter de auto naderen. Als die mogelijk gevaar opleveren, geeft het systeem de bestuurder optische en geluidssignalen als waarschuwing.

 Altijd online in de Jaguar XJ

Inzittenden van de Jaguar XJ kunnen altijd online zijn. De antenne van de auto zorgt voor een uiterst betrouwbaar, krachtig signaal zodat de XJ kan dienen als wifi-hotspot. Tot wel acht apparaten kunnen zo tegelijkertijd online zijn.

InControl Apps – een innovatieve, intuïtieve technologie – stelt de inzittenden in staat hun Apple- en Android-smartphones met een USB-kabel te verbinden met het infotainmentsysteem in de auto. InControl Apps biedt toegang tot compatibele apps via de touchscreen in de auto.

Met Remote Essentials via Remote app kan de klant via zijn smartphone op afstand de brandstofvoorraad controleren en zien of de portieren zijn vergrendeld en de ruiten gesloten.

Remote Premium stelt de eigenaar ook in staat de auto op afstand via de Remote app te ver- en ontgrendelen en het systeem alarmeert de eigenaar als er wordt ingebroken in de auto. Als hij de auto niet kan terugvinden, leidt Remote premium de eigenaar naar de plaats waar hij zijn auto heeft achtergelaten. De eigenaar kan zelfs de temperatuur in de auto op afstand regelen en de motor van de auto starten.

Secure Tracker houdt de auto op afstand pro-actief in de gaten: als de auto wordt gestolen, werkt dit systeem samen met de opsporingsdiensten om de auto te lokaliseren en te bergen.

Protect waarschuwt automatisch hulpdiensten en geeft de GPS-locatie door als de auto is betrokken bij een zwaar ongeval waarbij de airbags zijn geactiveerd. Inzittenden kunnen de hulpdiensten ook handmatig alarmeren met een knop in de auto.

Veiligheidstechnologie

De Jaguar XJ is uitgerust met de nieuwste intelligente veiligheidstechnologie. Forward Traffic Detection helpt de bestuurder bij beperkt zicht, bijvoorbeeld voor het oprijden van een onoverzichtelijke kruising.

Lane Keep Assist monitort de positie van de auto op de weg en de stuurbewegingen. Als de auto de rijstrook dreigt te verlaten zonder dat de bestuurder richting aangeeft, voorkomt het systeem dat door de auto subtiel terug te sturen in de rijstrook. Driver Condition Monitor signaleert vermoeidheid bij de bestuurder wanneer die na een periode van weinig of geen stuurbewegingen minder beheerste en ongecoördineerde stuurbewegingen maakt. Het waarschuwt de bestuurder en adviseert een pauze.

Voetgangersveiligheid is verder verbeterd met Jaguars geavanceerde Autonomous Emergency Braking (AEB), dat met de toevoeging van Pedestrian Detection nu nog beter functioneert. Het systeem is actief bij snelheden tot 60 km/uur en signaleert met behulp van een geavanceerde voorwaarts gerichte digitale stereocamera voetgangers en obstakels en remt de auto automatisch af als een aanrijding dreigt.

De XJ: Jaguars topmodel

De Jaguar XJ is het topmodel van Jaguars modellengamma en biedt een ongeëvenaarde combinatie van Jaguars kenmerkende design, rijdynamiek en ultieme luxe en verfijning voor zowel bestuurder als passagiers. De indrukwekkende, elegante en sportieve premium sedan heeft een carrosseriestructuur waarin veel aluminium is toegepast. De auto is vanuit elke hoek direct als Jaguar herkenbaar. Het interieur biedt een uitgelezen combinatie van verfijnde, handgemaakte details en prachtige materialen als semi-anilineleder en fineer in combinatie met geavanceerde technologie.

In de versies met lange wielbasis kunnen de achterpassagiers genieten van een meter beenruimte. Zij nemen plaats op verstelbare ‘vliegtuigstoelen’ met verstelbare zitting en zijwangen voor extra steun en comfort, verstelbare lendensteunen, drie massageprogramma’s (golvend/rollend, lenden en schouders) en een geheugenfunctie voor de optimale comfortinstellingen van twee personen. Met een druk op een knop in het deurpaneel keert de achterstoel terug in zijn oorspronkelijke stand, zodat in- en uitstappen eenvoudig is.

Dynamiek en verfijnd rijcomfort zijn essentieel in de Jaguar XJ. Advanced Adaptive Dynamics analyseert de bewegingen van de auto 500 keer per seconde en past de instellingen van de schokdempers voortdurend aan de omstandigheden en de rijstijl van de bestuurder aan. In samenwerking met de luchtvering verbetert het intelligente systeem het gedrag van de auto bij dynamisch rijden zonder dat dat ten koste gaat van het comfort van de inzittenden.

De besturing en de dynamiek van de achterwielaangedreven versies van de Jaguar XJ worden verder verbeterd door de elektrische stuurbekrachtiging. Dit systeem vormt ook de basis van diverse geavanceerde rijhulpsystemen, zoals Lane Keep Assist, Driver Condition Monitor en de parkeerassistentie.

Jaguars intelligente vierwielaandrijving (AWD) zorgt dat de bestuurder onder alle omstandigheden vol vertrouwen op weg kan. AWD reageert op de omstandigheden op de weg en zorgt voor optimale tractie. Als de achterwielen dreigen door de slippen, leidt het systeem automatisch meer koppel naar de voorwielen.

Ook met alleen achterwielaandrijving kan de Jaguar XJ goed uit de voeten, dankzij All-Surface Progress Control (ASPC) dat actief is wanneer het wegdek weinig grip biedt. ASPC neemt bij lage snelheid en in slechte weersomstandigheden de bediening van gas en rem over van de bestuurder en zorgt voor optimale tractie. Daarmee komt de auto altijd goed van zijn plaats en hoeft de bestuurder alleen nog te sturen. ASPC is standaard bij de automatische transmissie en is actief bij snelheden tot 30 km/uur. De bestuurder kan via de cruisecontrol de gewenste snelheid instellen.

De Jaguar XJ wordt geproduceerd in Jaguar Land Rovers fabriek in Castle Bromwich, waar ook de Jaguar F-TYPE, XF sedan en Sportbrake en XE van de band lopen.

 

Lees Trendystyle, modetrends, kapsels en makeup. Klik hier

 

Vind je dit artikel leuk? Laten we dan contact houden. Voeg ADVERSUS toe aan je favorieten. Druk op CRTL en D op je toetsenbord. We hopen je snel weer terug te zien! :-)

MEER OP ADVERSUS

Send this to a friend