Brak na een nachtje stappen? Dit doe je eraan!

Heb je de fles flink geraakt? Heb je verschillende drankjes gemixt? Dan zal je lichaam je daarvoor laten ‘boeten’: de volgende morgen voel je je miserabel, je hebt hoofdpijn en bent misselijk. Wat kun je eraan doen?

Brak na een nachtje stappen? Dit doe je eraan!
Brak na een nachtje stappen? Dit doe je eraan!

Ben je een nachtje gaan stappen en heb je niet voor vijven je bed gezien? Word je wakker met knallende hoofdpijn en een naar gevoel in je maagstreek vanwege de talloze biertjes en sigaretten? Wankel je ’s morgens uit je bed en tolt je hoofd als herinnering aan je avondje uit? Red je dag – doe er wat aan.

Niet voor vijven tussen de lakens?
Je lichaam heeft regelmaat nodig, ook als het de nachtrust betreft. Een avondje flink stappen ontregelt het ritme. Wat kun je het beste doen als je tegen vijven de deur in het sleutelgat steekt?

  • Ook al wordt het al licht en gaat de wekker over een paar uur al weer af, je kunt toch het beste een paar uurtjes slaap meepakken. een korte nachtrust is beter dan helemaal geen nachtrust.
  • Hoef je ’s morgens niet vroeg op, blijf dan wat langer liggen dan gewoonlijk. maar overdrijf niet – zorg ervoor dat je een nog enigszins normale dag met ontbijt, lunch en diner overhoudt
  • Eenmaal opgestaan, neem je een verfrissende – niet te warme – douche en een stevig ontbijt. Een kop koffie doet wonderen, maar de positieve effecten zijn maar kortstondig. Koffie versterkt namelijk de negatieve effecten van alcohol. Drink daarom niet teveel koffie.
  • Heb je een vrije dag, maak dan na het ontbijt een stevige wandeling (normale looppas, niet joggen) in de frisse buitenlucht. Haal diep adem en blaas de lucht langzaam weer uit.
  • Lunch licht en doe na de lunch een dutje. Slaap niet de hele middag. Daar raakt je lichaam alleen maar nog meer van in de war.

Te diep in het glaasje gekeken?
Heb je de fles flink geraakt? Heb je verschillende drankjes gemixt? Dan zal je lichaam je daarvoor laten ‘boeten’: de volgende morgen voel je je miserabel, je hebt hoofdpijn en bent misselijk. Wat kun je eraan doen?

  • Eet geen vette hapjes of snacks tijdens het drinken. eet liever een fruit (als dat voorhanden is), want fructose helpt je lichaam bij de afbraak van alcohol.
  • Verdrijf (of verlicht) hoofdpijn met een aspirine of een ander pilletje tegen hoofdpijn (als je tenminste geen maagproblemen hebt of om andere redenen deze medicijnen niet kunt gebruiken). Zorg ervoor dat je het pilletje met ruim water inneemt.
  • Water is je beste vriend! Alcohol is vochtafdrijvend. Drink daarom veel water – het liefst ook tijdens de glaasjes door – om de ‘waterhuishouding’ weer op peil te brengen en eet vers fruit om je ‘kater’ te verdrijven.
  • Men zegt wel dat een slokje alcohol tegen een ‘kater’ helpt. Niets is minder waar! Alcohol op alcohol maakt het alleen nog maar moeilijker voor je lichaam om de grote hoeveelheden alcohol van de vorige avond te verwerken.
  • Wat wel tegen een kater schijnt te helpen is ‘ginseng’. Volgens wetenschappelijk onderzoek helpt dit Chinese kruid bij lusteloosheid. Wij kunnen alleen maar zeggen: baat het niet, dan schaadt het niet.

Te veel sigaretten?
Ben jij een verwoede kettingroker? Of een gelegenheidsroker en heb je je eens lekker laten gaan? Dan is een flinke hoofdpijn vast en zeker het resultaat. Wat kun je eraan doen?

  • Een goede regel om de hoofdpijn te voorkomen is om bij de eerste teken van misselijkheid of weerzin je sigaret gelijk uit te maken (het is natuurlijker nog beter om helemaal niet te roken, maar dat hoeven we je niet te vertellen – daar zorgen de opschriften van de sigarettenpakjes wel voor!)
  • Is er in huis of in je kamer gerookt, lucht dan nog voordat je naar bed gaat. Slapen in een kamer vol rook maakt de situatie er niet beter op.
  • Zorg ervoor dat je je kleren en andere ‘doorrookte’ voorwerpen uit je slaapkamer verwijdert voordat je naar bed gaat.
  • De volgende morgen kun je een aspirine of andere pilletje tegen hoofdpijn nemen (als je tenminste geen maagproblemen hebt of om andere redenen deze medicijnen niet kunt gebruiken).
  • Sigaretten reduceren de hoeveelheid vitamine C in je lichaam. Drink daarom nog voor het ontbijt een glas verse sinaasappelsap en eet gedurende de dag vers fruit.
  • Ook hier geldt weer dat een stevige wandeling in de frisse buitenlucht wonderen doet.

ADVERSUS

Lees Trendystyle, modetrends, kapsels en makeup. Klik hier

 

Vind je dit artikel leuk? Laten we dan contact houden. Voeg ADVERSUS toe aan je favorieten. Druk op CRTL en D op je toetsenbord. We hopen je snel weer terug te zien! :-)

GESPONSORDE LINKS
MEER OP ADVERSUS

Send this to a friend