Mannenmode, kapsels, sexy modellen and style

Home | Fitness | Trainen | Oefeningen voor de buikspieren

De schuine buikspieren

Een strakke buik... Ook wie zich niet intens met sport bezig houdt, weet hoe anti-esthetisch en vervelend een 'uitpuilende' buik (teveel bier, te weinig beweging, verkeerde voeding...) kan zijn.

DOOR ADVERSUS



In dit beknopte artikel geven we je een simpele en effectieve oefening die ervoor zal zorgen dat je je buik voortaan 'beter onder controle hebt'. We hebben het niet over een dieet. De oplossing die we hier aandragen, helpt je dus niet om af te vallen. Het is een simpele buikspieroefening die je overal en op elk moment van de dag (10 minuten per dag) kunt uitvoeren. De oefening heeft gegarandeerd resultaat - of bijna gegarandeerd dan (laten we voorzichtig blijven).

We hebben het over de 'twist', één van de oudste en meest ondergewaardeerde oefeningen. De enige benodigdheden voor deze oefening zijn: een lange houten stok (bijvoorbeeld een bezemsteel), een stoel en 10 minuten tijd.

Het doel van de oefening is de schuine buikspieren (buitenste en binnenste) te ontwikkelen en verstevigen. We gaan hier niet in op de anatomie van de buikspieren. Het is voldoende om te weten dat het de schuine buikspieren zijn die we gebruiken als we onze romp ten opzichte van het bekken naar links of naar rechts bewegen.

Behalve dat de schuine buikspieren ons in staat stellen om onze romp naar links of rechts te draaien, vormen zij ook een 'natuurlijk korsetje'. De schuine buikspieren helpen ons namelijk, zeker als ze goed getraind zijn, om onze buik in te houden. Laat het dus duidelijk zijn dat we met deze oefening niet beogen om vet te verbranden (noch vet dat zich op onze spieren heeft vastgezet, noch vet dat zich daaronder heeft gevormd).

Wat we met deze oefening willen bereiken, is dat we onze buik beter kunnen inhouden en dat kan, vanuit esthetisch oogpunt, al een heel verschil uitmaken. Dezelfde (zo je wilt: dikke) buik ziet er immers heel anders uit als hij wordt ingehouden dan wanneer je hem maar laat hangen.

De 'twist'
Maar laten we dan nu uitleggen hoe we de 'twist' moeten uitvoeren. Ga zitten op de rand van een stoel (of beter nog een krukje). Je voeten op de grond staan ietwat uit elkaar (de hoek tussen je beide benen is ongeveer 90%). Plaats de houten stok op je schouder en leg je armen erop.

Beweeg nu je romp van links naar rechts. Houd daarbij je hoofd recht. Om ervoor te zorgen dat je hoofd niet meebeweegt naar links en rechts, kun je het beste je blik fixeren op een vast punt voor je. Lukt dat niet, voer de oefening dan voor de spiegel uit waarbij je jezelf recht in de ogen kijkt. Houd, zonder te overdrijven, een behoorlijk hoog ritme aan en forceer je beweging niet als je aan het einde van je draai komt. Gebruik altijd een lichte houten stok en nooit een metalen barbell want als het gewicht op je schouders te zwaar is, kun je je ruggengraat beschadigen.

ADVERSUS

 

MEER OP ADVERSUS